……………………………………………………………………………..
מודל SWOT הוא אחד מהמודלים המוכרים ביותר הנלמדים בכל קורס בסיסי בשיווק. המודל מאפשר לבחון את החוזקות, חולשות, ההזדמנויות והאיומים של כל חברה כחלק מתהליך בניית האסטרטגיה השיווקית והעסקית. רבות כבר נכתב אודות השימוש במודל בעיקר בהקשר של חברות ועסקים, אך מעט מאוד בעלי הבלוגים נעזרים בו כדי לבחון את עצמם כחלק מהאסטרטגיה שלהם ברשת. להלן כמה כלים ממוקדים שיעזרו לכם לנתח את הבלוג שלכם:

1. הגדרת יעדים ומטרות:

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא קודם כל להגדיר את היעדים והמטרות שלשמם הקמתם את הבלוג שלכם. מבלי שתבצעו הגדרה קריטית זו, לא יהיה לכם למעשה בסיס איכותי לניתוח הבלוג בעזרת המודל. בפוסט קודם התייחסתי לחשיבות של שלב הגדרת המטרות במסגרת הקמת בלוג (הפוסט מומלץ מאוד לאלו מכם שתחום הבלוגים חדש להם או שהם נמצאים בתהליך של הקמת בלוג משלהם).

2. הגדירו את החוזקות של הבלוג שלכם:
הכינו רשימה של כל מאפיין קיים התורם לחיזוק הבלוג שלכם: מה מייחד את הבלוג? במה הוא טוב יותר מבלוגים מקבילים? מה הופך אתכם לבלוגרים טובים יותר? איזה משאבים איכותיים תורמים לכם במסגרת ניהול הבלוג? באיזה אופן אתם מציעים חידוש בתחום שעליו אתם כותבים?

3. הגדירו את החולשות של הבלוג שלכם:
מה הן נקודות החולשה של הבלוג שלכם, המונעים ממנו להתקדם ולהתפתח? אילו כישורים חסרים לכם כבלוגרים ושעלולים לפגוע בו? נסו לחשוב אילו נקודות חולשה קיימים בתהליך הניהול של הבלוג? אילו חולשות עליכם לשפר על מנת לקדם את הצלחתו של הבלוג שלכם? מאילו צעדים עליכם להימנע? מה מסיט את תשומת לבכם במסגרת ניהול הבלוג?

4. הגדירו את ההזדמנויות של הבלוג שלכם:
אילו פעולות יכולות לעזור לכם להשיג את המטרות שהגדרתם בשלב הראשון? אילו מגמות חדשות מאפיינות את תחום הפעילות שלכם ושכדאי לכם לסקר בבלוג? אילו כלים טכנולוגיים יכולים לתרום לשיפור הבלוג שלכם (בדגש על שיתוף מידע).

5. הגדירו את  האיומים על הבלוג שלכם:
הכינו רשימה של הגורמים המהווים איום על הבלוג ועל המטרות שהגדרתם לעצמכם במסגרת הקמתו. נסו לבחון כיצד בלוגרים אחרים מתמודדים עם האיומים שמצאתם, וחשבו על דרכי ניטרול איומים משלכם.

>> שימו לב שניתן להתייחס לחוזקות ולחולשות כמאפיינים פנימיים (התלויים בהתנהלות שלכם), בעוד שהזדמנויות ואיומים הינם לרוב מאפיינים חיצוניים (תלויי סביבה).

6. ניתוח ממצאים והפקת מסקנות:
לאחר שניתחתם את הבלוג שלכם ע"פ הסעיפים הקודמים, השקיעו זמן כדי לבדוק מה אתם יכולים לעשות עם המידע שריכזתם; חשבו כיצד תוכלו לשמר את החוזקות ולהתעמק בהזדמנויות שלכם, הגדירו צעדים להתמודדות עם החולשות ולנטרל את האיומים העומדים בדרככם. זכרו שכל ניתוח מסוג של מודל SWOT הינו חסר טעם במידה ואחריו לא הגדרתם תוכנית פעולה שמטרתה להתייעל ולהשתפר. החכמה היא הפיכת נקודות החולשה לנקודות חוזק.

7. תכנית פעולה – מתכנון לביצוע:
תרגמו את המסקנות שהפקתם בסעיף הקודם לכדי תוכנית פעולה אסטרטגית, ופעלו כדי לממש אותה. אני עצמי נוהג לבצע את הניתוח הנ"ל מפעם לפעם במטרה להשתפר. אין לי ספק שגם עם מעט התמדה והשקה תוכלו לשפר את האסטרטגיה שלכם ברשת. בהצלחה!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.