10 עקרונות בסיס חשובות ביותר שמומלץ לקחת בחשבון לפני ובזמן אפיון, תכנון ועיצוב ממשקי משתמש. כמובן שיש עוד מגוון רחב של עקרונות, חוקים והמלצות, אשמח לשמוע על עקרון חיוני שלדעתכם קריטי לתהליך תכנון ממשקי משתמש.
…………………………………………
1. נתחו והפנימו את הבעיות הבסיסיות לפני שתנסו לפתור אותן.
עבודת מתכנן/ מעצב ממשק המשתמש אמורה להיות מלווה במטרה ממוקדת, והיא להבין ולפתור בעיות שימוש אמיתיות של גולשים. הבטיחו לעצמכם שאתם מבינים את לב ליבה של הבעיה איתה מתמודדים הגולשים באתר/ ממשק נתון לפני שתקדישו אפילו שניה אחת בניסיון לפתור אותה. רוב הטעויות נובעות מהחיפזון למהר ולעצב ממשקים במקום להגיע למצב שבו אפשר לענות בכנות ובמדוייק על השאלה- "למה?". על פי עקרון זה, אל תבזבזו את הזמן בניסיון לענות על השאלות הלא רלוונטיות.

2. אל תקשו על הגולשים.
זה התפקיד שלכם להגן ולאפשר לגולשים לבצע את הפעולות שאותן הם מבקשים לבצע תוך יצירת חווית משתמש ידידותית, נוחה ואינטואיטיבית. ישנו מספיק קושי ברוב הפעולות שאנו מבצעים, תשאפו להציג לגולשים שלכם ממשק נטול כאבי ראש.

3. הפנימו את העובדה שלא כולם חושבים כמוכם…..
תתפלאו לגלות שלא כל דבר שברור לכם הוא ברור לכל אדם/ גולש אחר. כל אחד מאיתנו רואה את הדברים אחרת, חושב, לומד ומפנים בצורה שונה. לכן אין זה מובן מאליו שתהליך שתכננתם שלדעתכם הינו פשוט וידידותי יתפס ככזה גם אצל אחרים. בנוסף, אל תמהרו לחשוב שאתם מכירים את הגולשים שלכם, צורת החשיבה שלהם וכמובן את הצרכים שלהם.

4. הפכו את הדברים לפשוטים וברורים:
השאירו את החידות והחשיבה העמוקה לפאזלים ותשחצים. התהליך שאתם יוצרים חייב להיות פשוט לשימוש, להבנה, ללימוד, לחיפוש ובעיקר להתאמה. אינטואיציה הינה תכונה סובייקטיבית שלא אמורה להתמודד עם ממשק/ תהליך שתוכנן נכון.

5. צריכה להיות לכם אמפתיה:
הגדרה של המושג אמפתיה היא היכולת להבין ולחלוק דעות רגשות וגישות של אחרים. לכן, נסו לצאת לרגע מהקופסא שלכם ונסו להתבונם על הדברים מנקודת מבט שונה משלכם. התאצמו לרגע להבין באמת את הצרכים של האחר וכשאר אתם לא מצליחים להבין או להסכים עם אחרים פשוט תשאלו עוד ועוד שאלות עד שתפנימו את הצד השני. ככל שתצליחו להבין באמת צורות מבט שונות משלכם כך יהיה לכם קל יותר ליצור עבורם תהליכים פשוטים וטובים יותר.

6. אל תהווה מכשול בדרכם של גולשים.
כשאר גולשים מעוניינים לחפש משהו או לבצע פעולה כלשהי, הם בעצם נמצאים תחת משימה. לכן נסו לצמצם למינימום האפשרי את ההפרעות שעלולות להקשות עליהם במשימה שנכנסו אליה ע"י סלילת הדרך הקלה עבורם. הדרכים שתתכננו חייבים להיות ברורים, מהירים ופשוטים אך יותר מהכל – חייבים לאפשר לגולשים להשלים בהצלחה את המשימה שקבעו לעצמם.

7. צמצמו אפשרויות בחירה.
ככל שתציגו בפני הגולשים מגוון רחב יותר של אפשרויות/ מסלולים כך למעשה תקשו עליו יותר מלקבל החלטה ולהשלים את המשימה שהוא מעוניים בה. מחקו את הדרכים שמוגדרות כ"טוב שיהיה", והתמקדו במקום זאת באפשרויות ההכרחיות שגולש זקוק להם כדי להשלים את המסלול שלו.

8. קבצו אובייקטים הקשורים אחד לשני.
פריסת אובייקטים ע"ג עמוד מסויים הינו מרכיב עיקרי של כל ממשק משתמש. כאשר גולש סורק את התוכן בעמוד מסויים הוא למעשה לומד את האפשרויות שאתם מציעים להם. לכן, עזרו לגולשים ללמוד את האפשרויות העומדות לרשותם בצורה המהירה והאינטואיטיבת ביותר, מבלי לקפוץ ולהתפזר ע"ג עמוד נתון (או גרוע מכך, מספר עמודים). רכזו אלמנטים הקשורים אחד לשני או שייכים לתהליך משותף.

9. הגדירו היררכיית מידע התואמת לצרכי הגולשים.
ע"י הבלטת התוכן/ כלים החשובים והרלוונטיים ביותר שנועדו לעזור לגולשים לבצע את התהיך שהם זקוקים לו.  היררכיית מידע הינה מרכיב קריטי בעל השפעה מכרעת ביצירת ממשק מתשמש אפקטיבי. היררכיית מידע נוצרת ע"י שימוש בצבעים בולטים יותר ופחות, גדלים של תכנים, מיקומים כמובן, ניגודיות, יחסי גדלים, מקבצי מידע רלוונטיים ועוד. אין זה מספיק שעמוד אינטרנט יהיה נוח לסריקה והבנה, אלה חשוב שהיררכיית המידע תהיה מקבילה לפעולות פיזיות בעולם האמיתי. ע"פ עיקרון זה הבליטו את הכלים השימושיים והחשובים ביותר.

10. הציגו "גלגלי עזרה".
לעולם אל תאפשרו לגולשים ללכת לאיבוד בתהליך. סימני דרך הינם מרכיב קריטי בכל ממשק מתשמש במיוחד כשמדובר באתרי אינטרנט בהם קיימים מסלולים רבים המובילים לדרכים שונות. הממשק חייב לגרום לגולש להבין בדיוק היכן הוא נמצא בכל רגע של התהליך הכולל ולהציג בפניו את האפשרויות העומדות לרשותו בכל שלב ע"פ שיטה קבועה. אם גולשים יודעים מהיכן הם הגיעו ומה הצעדים הבאים יהיה להם ביטחון בתהליך, דבר שיגרום לו להיות מעניין ונעים יותר.

למידע נוסף אודות עיצוב ותכנון ממשקי משתמש >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.