המשפט הידוע: "צריך לדעת מאיפה הגעת, כדי לדעת לאן אתה הולך" מייצג צורת חשיבה היסטורית,  לפיה כדי לדעת מה צופן העתיד, חשוב תמיד לזכור מה התרחש בעבר. דרך אחרת לנסח תפיסה זו היא ע"י ההבנה כי המציאות נוטה לשכפל את עצמה, מאורעות העבר חוזרות על עצמן ותופעות שחשבנו שהן נחלת העבר צצות פתאום ומשתלבות להפתעתנו בשגרת חיינו.

הביטוי הנפוץ ביותר המתאר "שחזור" תופעות מסוג זה נקרא בלשון פשוטה "רטרו". צורות התנהגות שנחשבו כשיא הפופולאריות לפני 20 שנה "עושות קאמבק" להפתעת אותם אנשים שחוו על בשרם תופעות אלו, שחשבו רק לפני רגע שמדובר בנוסטלגיה ולא יותר. לא מפתיע, אם כן, לגלות כי תופעת ה"רטרו" מקבלת ביטוי בעולם הטכנולוגיה וברשת האינטרנט. אך תחילה- תזכורת זריזה לגבי התפתחות טכנולוגיות הכתיבה וארגון המידע:

אנשי המערות גילו כי בעזרת עצמים חדים הם יכולים לחרוט מסרים תקשורתיים ע"ג אבנים, בהמשך גילו כי תערובות של אדמה עם מים מאפשרים להם לתעד בעזרת ציור ע"ג קירות המערות בהם הם חיו. במצרים העתיקה עשו שימוש חדשני בנייר שהופק משכבות של צמחים מיובשים ונקרא: "פפירוס".

……………………………………………………………

ע"ג הפפירוס הם יכלו לכתוב ובעיקר לתעד את ההיסטוריה שלהם. פעולת התיעוד מהווה תפנית קריטית בהיסטוריה של ניהול המידע, מפני שברגע שמדובר בנייר ולא במסרים שנחרטו ע"ג אבנים וסלעים, מרכיב הזמן והמקום קיבלו פירוש חדש (העברת המסרים הכתובים ממקום גיאוגרפי אחד לשני מאפשרת את הפצת המידע בקלות רבה).

לאחר מכן הומצאו העפרונות, עטים וכמובן טכנולוגיית הדפוס (שמהווה גם כן נקודת תפנית חשובה- שכפול מידע בצורה מהירה, זולה ואפקטיבית, דבר שאפשר לקהלים חדשים נגישות למידע שעד אותה הנקודה לא היה אפשרי). קניית ספרים בימי הביניים לא היתה נחלת הכלל אלא רק בעלי האמצעים יכלו להרשות לעצמם להנות מתרבות הקריאה. המצאת הדפוס שינתה את כל זה, ואפשרה שכפול יצירות ספרותיות מדעיות, ובכל ליצר עותקים זולים בהרבה של המקור.


…………………………………………………………….

אם "נקפוץ" קדימה אל עבר עידן המחשבים והמצאת האינטרנט (שלא היה לפני כל כך הרבה זמן), נוכל בוודאי לזכור את המחשבים הראשונים, גדולי המימדים, בעלי מסך שחור ירוק, מקלדת גדולה ומסורבלת וכו'. האדם עשה שימוש במקלדת כדי לתעד וליצור מידע חדש (ואנו ממשיכים בפעולה זו גם כיום).  לאחר מכן הומצא העכבר, המהווה פריצה טכנולוגית אדירה (אתם מסוגלים לדמיין את החיים הדיגיטאליים שלכם ללא עכבר?!). השימוש בעכבר מאפשר פעולות מהירות בהרבה, וחוסך צורך בשימוש במקלדת.

העובדה המרכזית היא שהטכנולוגיה התקדמה כך שהאדם נהיה יותר ויותר פאסיבי. מספיקה תנועת יד בעזרת העכבר כדי לבצע מספר רב של פעולות. בפרק זמן ממוצע של שימוש במחשב האישי תמצאו (שלא במפתיע) כי רוב הפעולות נעשות בעזרת השימוש בעכבר ולא באמצעים אחרים.

השלב הבא באבולוציה היא המצאת המחשבים האישיים, טלפונים החכמים וכמובן מחשבי כף היד. מחשבים אלו, כשמם כן הם, נועדו לאפשר למשתמש לנהל את כל הפעולות אליו הוא רגיל תוך שימוש במחשב האישי- במכשיר קטן בעל מסך מגע מזערי. הפתרון המשלים הוא המצאת העט הדיגיטאלית, שהיא למעשה חתיכת פלסטיק המחליפה את השימוש בעכבר!

אם תציירו ציר זמן, שבנקודה ראשונית יחסית נמצאת המצאת העיפרון, ובנקודה מתקדמת יותר נמצא העט המפעיל את מחשב כף היד, לא תופתעו לגלות קשר ישיר וברור. לטכנולוגיה חוזרת על עצמה. ממצב של שימוש במקלדת ובעכבר, "חזרנו" להשתמש בעט ובפעולת הכתיבה. נכון שהתוצאה היא מידע דיגיטאלי, אך מקור הפעולה בעבר שלנו. השלב הבא של ה"אבולוציה החוזרת", היא המעבר לממשקים המופעלים ע"י מגע אדם. כיום שיא הטכנולוגיה מבחינת ממשקי משתמש ונגישות למידע מתבטאות בשימוש פעיל בתנועות הגוף.

הכרנו תופעה זאת בין היתר בגלגלת המפורסמת של מכשירי ה- אייפוד הראשונים. צורת החשיבה הייתה פשוטה (ולכן גם הצליחה כל כך מבחינה מסחרית, מלבד העיצוב המהפכני שלו): במקום לאפשר נגישות למידע, ובמקרה של ה- IPOD לקובצי המוזיקה בעזרת לחצנים מוכרים, החליטו בחברת "Apple" לעשות שימוש בגלגלית אחת פשוטה. התנועה האינטואיטיבית של האגודל מאפשרת נגישות מהירה, נוחה ואפקטיבית יותר בתהליך חיפוש הקבצים. התמונה הבאה מציאה את ה"אבולוציה" של מכשיר ה"אייפוד": משימוש בגלגלת המהפכנית המאפשרת למצוא קבצי mp3 בעזרת האגודל בלבד, השתדרג המכשיר ולמעשה יישר קו עם ה"אייפון" של חברת "אפל", והפך למכשיר בעל צג מגע בעל ממשק משתמש מהפכני.

…………………………………………………………………….

במוצרים החדשים של Apple  נעשה שימוש עיקרי במסכי מגע. שימו לב: אין מקלדות, לא נעשה שימוש בעכבר, ובטח שלא בעט מכל סוג שהוא, אלא בידיים! בסצנה המפורסמת  בסרטו של סטיבן שפילברג "דו"ח מיוחד", השחקן תום קרוז עושה שימוש במחשב בעזרת תנועות ידיים וגוף בלבד. בזמנו הטכנולוגיה נתפשה כעתידנית במיוחד, שכן ניהול המידע והנגישות אליה נעשתה בעזרת כפפות שאליהן חוברו חיישנים מיוחדים. רבותי- העתיד (אן העבר….?) כבר כאן!

……………………………………………………………………………………..

להלן מספר דוגמאות לממשקי משתמש המנוהלים ע"י מגע בלבד:

1.מכשירי ה- Ipod , Iphone של חברת Apple

2.ענף יצרני הטלפונים הסלולאריים רצה לקחת חלק בחגיגה ולכן צצו גרסאות מקבילות למכשיר ה- Iphone, כמובן שכולם עושים שימוש בצג מגע.

3.נינטנדו: בזמן שקונסוליות המשחקים המתחרות של סוני (Sony play station), ו- XBOX של מיקרוסופט עושים שימוש מקובל בשלטי בקרה, השכילו ב"נינטנדו" להמציא ממשק הכולל בקרי שליטה אלחוטיים. החידוש הווה פריצת דרך מבחינת חווית המשתמש, כיוון שבמקום לחיצות על כפתורים במשחק טניס, השחק נדרש לעמוד מול המסך ולמה את פעולת החבטה בעזרת מכשיר דמוי מחבט. ההנעה לפעולה מתחברת באופן ישיר למגמה העולמית של חשיבות הספורט בחיינו. ב"נינטנדו" מציעים חווית משתמש כפולה: משחק והנאה המשולבת בפעילות ספורטיבית!


……………………………………………………………………………………

4.Microsoft surface: חברת "מיקרוסופט" השיקה לפני כשנה את השולחן הדיגיטאלי הראשון, המבוסס כולו על טכנולוגית צג מגע גדול. השולחן הוא למעשה מחשב חזק, המאפשר לבצע פעולות רבות כשכולן מבוססות על מגע. לדוגמה: ציור ע"ג המסך בעזרת תנועות האצבעות, "צביטה" של 2 פינות מנוגדות של תמונה דיגיטאלית מאפשר הגדלה/ הקטנה שלה ועוד.

………………………………………………………………………………………….

5.HP: השיקה לאחרונה מחשב נייד בעל מסך דינאמי שכולו צג מגע ענק!

…………………………………………………………………………

ההשפעה של הטכנולוגיה על ממשקי משתמש וחווית המשתמש:
בהשוואה לשימוש במחשב האישי בעזרת מקלדת ועכבר, הממשקים החדשים המנוהלים בעזרת מגע מצריכים שינויים רבים הבאים לידי ביטוי בשלב התכנון והעיצוב שלהם. חברות טכנולוגיה המייצרים מוצרים חדשים, וכן חברות אינטרנט המתכננות ומקימות סביבות web חדשות נדרשים להתאים את עצמם לקדמה טכנולוגית זו. ברגע שהשימוש חוזר למגע האנושי  ופחות ע"י מקלדת ועכבר, ממשקי המשתמש העתידיים (והעתיד כבר כאן- אתם זוכרים?) הופכים לאינטואיטיביים יותר, במגמה שניתן כרגע לכנות אותה: "חזרה למקורות".

זוכרים את איש המערות שצייר את המסרים שלו ע"ג המערה? בהשוואה לניהול מידע במחשב בעל צג מגע- הטכנולוגיה שונה לחלוטין, אך הפעולה האנושית – זהה.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.