הקצב המהיר שבו עולם המדיה החברתית מתפתח בשנים האחרונות יוצר אצל רבים מאיתנו קושי לעקוב ולהיות מעודנים במגמות החדשות, כלים חדשים, פלטפורמות וכמובן מודלים עסקיים חדשים. ללא ספק, עולם המדיה החברתית וכלי ה- Social יצרו שינוי חסר תקדים בהיקפו בדרך שבה כולנו מתקשרים האחד עם השני. כלי ה- Social אפשרו לנו, לראשונה ליצור אוואטרים דיגיטליים של עצמנו, באמצעותם אנחנו יכולים לתקשר עם משפחה, חברים, חברים לעבודה ואפילו זרים! אך לא פחות חשוב -גם כמובן עם מותגים ברשת. Social Media לא רק השפיע משמעותית על הרגלי צריכת המידע וההתקשרות שלנו, אלה גם יצרו במקביל תעשיות שלמות וחדשות.

ככל שעולם המדיה החברתית מתפתח, מותגים וחברות שואלים את עצמם באופן תמידי עד כמה הנוכחות והפעילות שלהם בערוצי המדיה החברתית באמת אפקטיביים, ובמילים אחרות – המותגים מנסים להעריך את ה- ROI שלהם כתוצאה מהשקעת המשאבים שלהם בערוצי ה- Social. השאלה הממוקדת יותר מתייחסת ליכולת ההשפעה בפועל של מותגים על אופן החשיבה ותהליך קבלת ההחלטות של הצרכנים דרך כלי ה- Social השונים. הדילמה העיקרית סובבת סביב העובדה שערוצי המדיה החברתית קיימים תקופה קצרה ביחס לערוצי השיווק והפרסום המסורתיים יותר (טלוויזיה, רדיו, עיתונות) שמלווים מוגים כבר עשרות ואפילו מאות בשנים. רוב המותגים מרגישים בנוח עם נתוני חשיפה בעקבות קמפיין טלוויזיה, או מדד רייטינג ברדיו. אבל איך בכלל מודדים היקף חשיפה ולא פחות חשוב – השפעה בפועל על משתמשים ולקוחות דרך הערוצים הדיגיטליים?

מותגים, משווקים ויזמים רבים שואלים את עצמם מידי יום שאלות רבות אודות רמת האפקטיביות של ההשקעה בערוצי ה- Social:
– עד כמה שיחות ברשת אודות מותגים ומוצרים באמת משפיעות על מיצוג המותג בעיני הצרכנים?
– האם מנהלי השיווק צריכים רק להאזין או גם לקחת חלק פעיל בשיחה עם הגולשים ברשת?
– האם כדאי למותג להשקיע משאבים ביצירת תוכן רלוונטי, שמרגע שעלה לאוויר לא בטוח שיצדיק את ההשקעה ועתיד להיבלע בשצף התכנים שכל גולש נחשף אליו כיום?
– משווקים רבים שכבר מחליטים "ללכת על זה" ומשקיעים משאבים בעמודי ואפליקציות פייסבוק חשים תסכול כלשהו ברגע שהם מרגישים שמעט מאוד גולשים ואנשים לוקחים חלק פעיל בפלטפורמות שלהם.
– מותגים שמשקיעים בתוכן איכותי ומפרסמים ומשתפים אותו על בסיס יומי לא חשים שהתוכן עצמו מוביל לרכישות בפועל של לקוחות, לכן למה בכלל להשקיע בתוכן?
– באיזה ערוצים וכלים כדאי בכלל למותג להשקיע? האם העובדה שהמתחרה שלי לא נמצא בערוצי המדיה החברתית אומרת שגם המותג שלי לא נדרש להיות שם?
– ושאלת השאלות: מי אמור לנהל את הפעילות ברגע שהוחלט  להשקיע בה? מישהו מתוך הארגון? האם נדרש לשכור גורם חיצוני? ובכלל – כמה משאבים הפעילות הזו תדרוש בכלל?

בזמן שנשאלות כל השאלות הללו, עולם הדיגיטל ממשיך להתפתח ולהתחדש. בחצי השנה האחרונה בלבד, פייסבוק – מלכת הרשתות החברתיות הבלתי מעורערת הונפקה בבורסה בניו-יורק, אינסטגראם נרכשה בסכום דמיוני ע"י פייסבוק, ועוד ועוד. המסקנה מכך היא שלמרות השאלות והדילמות העסקיות והאסטרטגיות הרבות מותגים נדרשים לקבל החלטות חשובות ולצלול פנימה אחרת מה שרלוונטי היום כבר מיושן מחר. ללא ספק- יש הרבה מה ללמוד, לספוג ולנתח. מה שגם כן ברור היא העובדה שבכל ענף תחרותי המתחרים וודאי בוחנים לעומק את הנושא. לכן, מותגים לא יכולים להרשות לעצמם כיום שלא לבחון ולקבוע אסטרטגיה דיגיטלית בעיקר בערוצי המדיה החברתית כחלק מהפעילות השיווקית והעסקית שלהם.

לכל מי שעוסק בתחום הדיגיטל, על רבדיו המגוונים יש רצון אחד משותף והוא להיות מעודכן. למזלנו, בנוסף לאתרים ולבלוגים המסקרים את תחום הדיגיטל יש לא מעט מקורות מידע ומחקרים שמנתחים ומסכמים עבורנו את המידע הרב. כבר התייחסתי פה בבלוג לתופעה שנקראת  פומו-  "Fear Of Missing Out" המתאפיינת בפחד שלא להיות מחובר או מעודכן (לדוגמה: כיצד תרגישו אם תשכחו את הסמארטפון שלכם בבית ולא תהיו זמינים ובעיקר – מחוברים למשך יום שלם? מכירים את התחושה?).

בחור בשם אסטאבן קונטררס  (socialnerdia@) עשה לכולנו טובה ענקית כשהוא מתמיד בריכוז תוצאות מחקרים וריכוז חומרים רבים הקשורים לעולם הדיגיטל בכלל ולמידה החברתית בפרט, בין היתר כפועל יוצא מתפקידו הרשמי: מנהל התקשורת השיווקית ומדיה החברתית של חברת סמסונג ארה"ב, וכמנהל ועורך הבלוג socialnerdia.

אסטאבן ריכז נתונים מדהימים במצגת המסקרת ומסכמת את עולם המדיה החברתית נכון לרבעון האחרון של שנת 2012, לרבות שינויים שהתרחשו בתחום ה- Social ברבעונים האחרונים. לכן הבאתי לפניכם בהמשך הפוסט את המצגת המפורטת והמלאה של אסטאבן  שמהווה מסמך מרתק אודות עולם המדיה החברתית (מה שנקרא: "לגזור ולשמור").

מסקנות מרכזיות:
1. אחת המסקנות הלא מפתיעות מתייחסת, איך לא, לפייסבוק, שלמרות בעיות ההנפקה שהתבטאו בירידת ערך המניה מייד לאחר ההנפקה ובמקביל הביקורות הנוקבות לגבי פעילות הרשת החברתית בעולם ה- Mobile, למרות כל זה פייסבוק ממשיכה להוביל ביד רמה את עולם המדיה החברתית כרשת החזקה והדומיננטית מכולן.
2. twitter במקום השני הופכת אט אט להיות אוצר מידע ותוכן, בעיקר לאחר השינויים הרחבים שהפלטפורמה ביצע בשנה אחרונה, לרבות שנויי ממשק, הטמעת מודלים עסקיים חדשים (ממוקדי פרסום) וכן פיצ'רים שדומים יותר ויותר לפייסבוק ולרשתות אחרות).
3. האסטרטגיה הדיגיטלית של Google הופכת את Google+ להיות שכבת SOLOMO  ( אסטרטגיה דיגיטלית המשלבת פעילות ונוכות בסושייל, בלוקאלי, ובמובייל).
4. נתון שאינו מפתיע: עולם ה- Mobile הופך למרכזי יותר כחלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית של מותגים וחברות רבות והנתון המעניין ביותר הוא: שה- Mobile הופך להיות ה"מסך הראשון", קרי – הפלטפורמה הפופולארית ביותר מבינת נתוני גלישה וצריכת מידע ברשת. הנתון הזה מתיישב היטב עם הצפי לכך שבשנה הקרובה רוב הגלישה והצריכה של רשת האינטרנט תתבצע דרך מכשירי ה- Mobile מאשר המחשבים הנייחים (איפה אתם קוראים את הפוסט הזה למשל?)/

ועכשיו למטרה שלשמה כולנו התכנסנו- המצגת המלאה של אסטאבן קונטררס:

2H12: The State of Social Media & Social Media Marketing in the Second Half of 2012

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.