חושבים לצאת לדרך חדשה בתחום האינטנרט? מזל טוב! אבל רגע אחד לפני שמבצעים החלטות שיגזלו מכם בהמשך משאבים יקרים, עצרו רגע אחד וחשבו האם חשבתם לעומק על כל המרכיבים. יזמים רבים מאפשרים לאמוציות ולהתלהבות הטבעית להוביל אותם, ובהמשך מגלים כי לפזיזות מחיר גבוה. המילה הפופולרית כיום- "אקזיט", מהווה תמריץ נחמד אך לא טוב מספיק כדי להשיק מיזם אינטרנט מצליח (עצם ההגדרה של "הצלחת הפרויקט" הינה סוביקטיבית, ותלויה ביזם עצמו).

חשבו על האנלוגיה הבאה:
אתם יזמים העומדים לשכור שטח נדלנ"י המיועד למסחר. השאלה הראשונה והחשובה ביותר היא: לאיזו מטרה אתם שוכרים את השטח?
מה הרעיון עליו חשבתם? בהמשך אתם נדרשים לענות על שאלות נוספות, כגון:
מה תהיה הדרך האפקטיבית ביותר לתכנן את השטח? היכן ימוקמו המוצרים? כיצד להבליט את המוצרים החשובים יותר המניבים רווח גבוה בהשוואה למוצרים אחרים המניבים רווח נמוך יחסית? באילו אמצעים שיווקים להשתמש? האם כדאי להיעזר ביועצים מקצועיים המבינים בתחום יותר ממני?

לשאלות קריטיות אלו (וישנן רבות נוספות כמובן) ניתן לקרוא בשם המקצועי- "אסטרטגיה". בדיון שלפנינו, העוסק בתכנון אסטרטגיה בתחום האינטרנט (Internet planning), רציתי לעזור ליזמים החדשים בתחום על ידי הדגשת מספר נקודות חשובות שכדאי להתייחס אליהן:

1. גיבוש הרעיון
השלב הראשון והקריטי ביותר, הוא גיבוש שלב הרעיון למיזם. בקלות יחסית אפשר לפזר רעיונות לכל עבר, לתת לדמיון להוביל אותנו לכיוונים מגוונים וחדשים. שלא תבינו לא נכון- דמיון היא תכונה חשובה בעולם העסקים. כל תאגידי הענק החלו את דרכן במוחו של יזם שאפתן ובעל מעוף, שחלם על מיזם מיוחד. יחד עם זאת, חשוב להיות ממוקדמים. אתם מכוונים לרעיון מסוים? מצוין! נסו להתמקד עוד יותר. בדקו היטב האם מישהו כבר חשב רעיון דומה לשלכם (רוב הסיכויים מראים שכן…). אל תתיאשו במידה ומצאתם פרויקט דומה. במקום להרים ידיים, חשבו כיצד אתם יכולים לבצע את המיזם בצורה טובה יותר. זכרו שתמיד ניתן לעשות את הדברים טוב יותר, רק צריך להיעז.


2. תקציב- בעל המאה הוא בעל הדעה!
גיבשתם רעיון מנצח ואתם כבר מדמיינים כיצד המיזם "עובד בשבילכם". עצרו רק רגע….האם יש לכם מושג לגבי עלות הקמת הפרויקט? האם בניתם תוכנית עסקית מסודרת? האם גיבשתם אסטרטגיה שיווקית העונה על הצרכים/ נורמות/ ערכים ברשת?  אם נחזור לאנלוגיה של השכרת השטח למסחר, וכל השאלות העולות בעקבותיו- כדאי שנבין מיד שעלות הפרויקט היא נגזרת של מרכיבים רבים; היקף פעילות, מטרות עסקיות, טכנולוגיה, סוג קהל היעד ועוד ועוד. האם יש בידכם הון התחלתי למימון הפרויקט? האם קיימת "תוכנית מגירה" במקרה שתצטרכו מימון נוסף/ עתידי? אלו שאלות קירטיות שאין להקל בהן ראש. עצם הגדרת התקציב יכולה להשפיע בכיוון ההפוך, ולשנות את היקף הפעילות שתוכננה בשלב גיבוש הרעיון.

3
. עם מי לעבוד?
אחרי שהסדרתם את נושא התקציב, ולאחר שגיבשתם את הרעיון הכללי, צריך לבחור עם איזו חברה להקים את הפרויקט. רבים אומרים לעצמם: "למה לי לפנות לחברת אינטרנט, כשאני יכול לעבוד מול פרילנסרים?"…המחשבה העומדת מאחורי גישה זו היא לרוב כלכלית (הפרילנסר עובד מהבית, לרוב זול יותר מעלות העבודה של חברה מוסדרת). העבודה מול פרילנסרים מתאימה יותר ליזמים השולטים במדיום האינטרנטי, ועקב כך יכולים לכוון את אנשי המקצוע בהתאם לצרכי הפרויקט. יזמים אחרים, שזהו הפרויקט הראשון שלהם בעולם האינטרנט (ובהתאם הידע המקצועי שלהם מצומצם יחסית) מעדיפים לפנות לחברת אינטרנט שתעניק להם פתרון כולל.
לרוב הם מתחילים בעריכת סקר שוק במנועי חיפוש, ולאחר מכן יוצרים קשר עם אנשי המכירות של אותן חברות. הנורה האדומה שצריכה להידלק לכם היא זו: על פי אילו קריטריונים אתם עורכים את ההשוואה?

– שם החברה?
– מחירים?
– תיק עבודות (פרויקטים קודמים)?
– המלצות מכרים?
– רושם ראשוני של אתר החברה/ קול איש המכירות בטלפון?
– ותק?

עולם האינטרנט גדל ומתרחב בהתמדה, טרנדים חדשים צצים בכל עבר, ובהתאם מוקמות מחלקות מקצועיות בתוך חברות קיימות המעניקות את השירותים החדשים (או חברות קטנות יותר המתגאות בהמתחות בשירות ספציפי).

המלצתנו היא להתמקד בחברות המסוגלות להעניק שירות מלא לכל צרכי הפרויקט- על כל שלביו:

א. בנית אסטרטגיה ברשת עבור המיזם שלכם. מרכיב זה בפרויקט הינה אבן דרך קריטית להצלחתו! לא כל חברות האינטרנט מבצעות אפיון מסודר למיזם. לגבי החברות שכן – מה איכות האפיון? עד לאיזו רמה מוגדרים ומתוכננים כל המרכיבים של המיזם? מה טווח אי הוודאות שאתם נמצאים מולו בעת תחילת העבודה על הפרויקט….? המטרה היא כמובן, לצמצמה עד למינימום האפשרי. וודאו כי אתם בוחרים בחברה שיכולה לעניק לכם שקט נפשי זה.
ב. הבנה אמיתית ומקצועית של הצרכים שלכם, מטרות המיזם- וכמובן הגדרת השלבים להשגתם.
ג. יכולות מקצועיות: אנשי מקצוע המומחים בתחומם; מעצבי אתרים (להבדיל ממעצבים גרפים המתמחים בדפוס למשל….), מתכנתים (השולטים בשפות תכנות רבות וחדשות ולא עובדים עדיין בטכנולוגיה מיושנת),
אנשי שיווק שיש להם ניסיון אמיתי בשיווק בעולם האינטרנט, אנשי קידום אתרים (
SEO), בעלי ניסיון ושליטה במרכיבים משילימים כגון: רכישה וניהול דומיינים, אחסנה ותחזוקה וכו'.
ד. שירות: החברה צריכה לכלול פונקציה של שירות שותף מולכם- הלקוחות. האם הפונקציה שהמהווה את החוליה המקשרת ביום יום היא כזו המיועדת לכך? מה רמת הזמינות? מה מהירות התגובה? מה נוהל הטיפול בבאגים ותקלות שוטפות?

לסיכום, רגע אחד לפני שאתם מתקדמים בהשקעת משאבים יקרים במיזם חדש, הכינו את עצמכם לתהליך מורכב, ארוך אך מהנה. התוצאה העסקית והחויה שבתהליך קשורים באופן הדוק באנשי המקצוע המלווים אתכם. המשפט "קונים בזול- משלמים יקר" לרוב נכון, אך יחד עם זאת תאשפו לעבוד עם חברת אינטרנט מקצועית, שתעניק לכם פתרון 360 מעלות כדי שתשיגו את המטרות העסקיות שהצבתם לעצמכם.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.