…………………………………………………………………………
לפני מספר חודשים טיילתי עם משפחתי ברחוב דיזינגוף ונכנסתי לחנות istore שהיא חנות בסגנון "apple store" המוכרת בעיקר מוצרי "אפל", כיסויים לאייפון, אוזניות, מחשבים ועוד…אחלה חנות עם אוירה של חו"ל, שירות אדיב וחבר'ה ממש נחמדים. נכנסתי כדי לקנות לאשתי מגן מסך לאייפון החדש ובזמן שהמוכר עמל ארוכות על מלאכת ההדבקה כדי שיצא ללא בועות (אסור שישארו בועות על מסך האייפון!!!) נכנסו לפחות 4-5 אנשים שהתעניינו בבובות ה- Angry Birds שהיו מונחות בחלון הראווה. מנהלי החנות כנראה רכשו מספר בובות Angry Birds ומיקמו אותן בחזית החנות כדי למשוך קונים פוטנציאליים להיכנס לתוך החנות ואולי אפילו לרכוש מוצר כלשהו. מה הפך את Angry Birds לכזה להיט? למה דווקא המשחק הזה זוכה לכ"כ הורדות, להיקף משתמשים גדול כל כך, ולהיסטריית מוצרים נלווים שפשוט כל אחד רוצה?

אותם עוברי אורח שנכנסו לחנות שאלו בציפייה האם ניתן לרכוש את הבובות הנ"ל ובאיזה מחיר? כמעט כל עובדי החנות ענו בפה אחד שלא נותרו בובות Angry Birds למכירה אבל הם מוזמנים להירשם לרשימת המתנה (!) וברגע שמלאי הבובות יתעדכן אותם נרשמים יזכו לטלפון המבשר על בואן של הבובות פופולאריות. הסתכלתי על אשתי ודי התפלאנו אל מול הטירוף שהתחולל סביב הבובות שאחרי הכל – מדובר בבובות המייצגות ציפורים עצבניות הלקוחות מאפליקציית המשחק הפופולאיות ביותר בעולם, כרגע לפחות. למי שלא מכיר, Angry Birds היא אפליקציה – משחק הזמינה להורדה ע"ג מכשירי אייפון, אנדרואיד, אייפאד ועוד, והיא ללא ספק תופעה יוצאת דופן המצדיקה כתיבת הפוסט שלפניכם. אני חייב לציין גילוי נאות – הרעיון לפוסט שלפניכם ואת רוב הנתונים שיופיעו בהמשך מתבססים על כתבה מרתקת שקראתי במגזין " Wired" האחרון של חודש מאי 2011 ובשורה אחת מסכמת: "אפליקציית הציפורים היא הבזבוז הזמן הרחב ביותר של יותר מ- 75 מליון (!) אנשים ברחבי העולם.

בכל יום, משתמשים מקדישים 200 מליון (!) דקות במשחק שהן שוות ערך ל- 16 שנה (!!!!) המבוזבזות בכל שעה ממוצעת. 3 טריליון חזירים (דמויות נוספות המככבות במשחק) נופצו. השימוש במשחק מילא מליוני דקות מתות של נסיעה באוטובוס, המתנות בתורים, טיסות טרנס-אטלנטיות ואפילו פגישות עבודה חשובות (כן כן! הבחור שיושב מולכם בשולחן לא מודיע למזכירה ב- sms שהוא מתעכב בפגישה אלא מנסה לעבור את שלב 15 במשחק). זאת ועוד, Angry Birds היא האפליקציה הנמכרת ביותר ב- itunes ביותר מ- 68 מדינות ברחבי העולם ואף הוכרזה כאפליקציה הנמכרת ביותר מאז ומעולם לאחר שנמכרו יותר מ- 150,000 אפליקציות בשבוע ההשקה בלבד! אך לא רק עותקים של המשחק מייצרים הכנסות למתכנני האפליקציה, שכן יותר מ- 60,000 בובות ומוצרים נלווים של Angry Birds נמברו בחודשים הראשונים לאחר ההשקה, יותר מ- 500,000 צפיות יו-טיוב נרשמו לפרומו לסרט "Angry Birds rio" ובסה"כ המותג Angry Birds שווה כיום יותר מ- 50 מליון דולר! לא רע יחסית לאפליקצית משחק שעלות הפיתוח שלה היא 100,000 אירו בלבד.

חברת Rovio האחראית לפיתוח המשחק הממכר ביותר הזמין כרגע יכולה לטעון שפשוט היה להם מזל, אך בני הדודים מייקל וניקולס הד שגם מנהלים יחד את החברה הבינו עוד בשנת 2009 משהו חשוב שאחרים לא הבינו: שהסמארטפונים עומדים להפוך לאמצעי מדיה המונית בקנה מידה חסר תקדים הנקי ממגבלות כלכליות של אמצעי מדיה המונית אחרים הזמינים בשוק. כשמחשבה זו מאחוריהם, בני הדודים קבעו לעצמם מטרה ופעלו להשיגה בכל מחיר -לחשוב ולפתח את הלהיט הבא שכל משתמש סמארטפון ירצה להוריד ולהשתמש בו, וכך בדיוק היה. בני הדודים מאחורי חברת Rovio הקימו אימפריית בידור בינלאומית המבוססת כל כולה על אפליקציית משחק בה, בסופו של דבר, זורקים ציפורים עצבניות על חזירים ירוקים שגנבו לאלו את הביצים…יש שכבר הכריזו על התופעה כאל "וולד דיסני 2.0". נתון מעניין ששווה להזכיר הוא  שהחברה עמדה לפני פשיטת רגל בשנת 2009 לאחר שכבר פיתחו יותר  מ- 50 משחקים שונים עד שקלעו לנוסחא המנצחת – Angry Birds.

יוצרי Angry Birds משתפים במספר פרטי מידע מעניינים אודות האפליקציה, דמויות הציפורים המשעשעות ועוד:

1. ה- Angry Birds חיות על אי באוקינוס השקט, לכן עיצוב הרקע של המשחק המקורי עוצב בצורה פשוטה וקריקטורית (לאחר שעוצבו ונבדקו מספר רקעים נוספים).
2. לצבע של כל ציפור עצבנית יש משמעות וקשר לסוג החומר שהיא "מתמחה" בלהרוס: הציפור הצהובה מתמחה בהריסת עץ, הציפורים השחורות מתמחות בהריסת אבנים, והציפור הלבה בכלל לא עצבנית! היא מחזיקה בתוכה ביצה ולא מרגישה הכי טוב…
3. המקלע שממנו נורות הציפורים נוספה רק בשלבים מאוחרים יותר. תחילה נבדק השימוש בתותח. השימוש בסוגים שונים של ציפורים הופך את המשחק למעניין ומגוון יותר (לכל ציפור אופי ויכולת הרס שונה).
4. לקח יותר משבועיים לתכנת את ההתנהגות הטבעית של החומרים שנפגעים ע"י הציפורים (פגיעה ונפילת עצים, סלעים ועוד).
5. יש 4 סוגי חזירים במשחק המקורי: רגיל, עם קסדה, עם שפם ומלך. לכל אחד מהם עמידות שונה לפגיעת הציפורים.
6. לשחקנים "מזדמנים" באפליקציה אין משמעות מיוחדת  לניקוד. לעומת זאת, לשחקנים ה"כבדים" יש חשיבות רבה בניקוד בכל שלב במשחק שבנוי בצורה כזו שניתן לזכות בניקוד גבוה יותר ויותר ע"י מידת ההרס ומספר הפגיעות בחזירים.

אז מה דעתכם? יש סיכוי שעדיין לא הורדתם או לפחות שיחקתם במשחק הכי ממכר שיש?! מאז השקת הגרסה המקורית חברת Rovio מוציאה מפעם לפעם (תלוי בחג או באירוע חשוב שמתקיים) גרסאות משתנה משעשעות, לדוגמה – גרסת Angry Birds לתקופת חג המולד, חג האהבה ועוד. חלק מהגרסאות ניתנות להורדה בחינם, אחרות עולות כסף אך גם הגרסאות בתשלום לא מונעות אלפי ומליוני הורדות לכל גרסה חדשה. עדות מבוססת להיסטריה ולהצלחת המשחק היא כאמור כל המוצרים הנלווים של Angry Birds שנחטפים מהמדפים תוך זמן קצר בלבד: בובות בגדלים שונים, כיסויים לאייפון ולאייפוד, חולצות ממותגות, מחזיקי מפתחות ועוד ועוד.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.