………………………………………..
למרות שטכנולוגיית הצג מגע (Tuch Screen) קיימת כבר שנים רבות, רק לאחרונה אנו עדים להתעניינות הגוברת שלה בשוק ממשקי המתשתמש וביישום רחב ההיקף שלה במוצרים אלקטרוניים נפוצים כגון: טלפונים סלולריים (ה – iphone של apple), מחשבים (Microsoft surface) , משחקים (ה- Wii של נינטנדו) ועוד. כפי שציינתי בפוסטים קודמים, פופולאריות גוברת זו מסמלת תקופה חדשה יחסית בתחום אפיון ועיצוב ממשקי משתמש של מערכות רבות, בהן פעולת המגע שלנו תחליף את הקליק על העבר ו/או המקלדת.
…………………………………..
כעת נשאלת שאלה חשובה בהקשר של אפיון ממשקים: כיצד מתכננים מוצרים עבור טכנולוגיית המגע ומאפייניה הייחודיים? בעוד שרבים מהעוסקים בתחום תכנון ממשקי משתמש ושמישות מערכות מכירים את השיטות והחוקים לאפיון ותכנון ממשקי משתמש לאתרי אינטרנט, תוכנות ומערכות שונות, נשאלת השאלה לאיזה ידע וכלים צריכים אותם אנשי מקצוע להתייחס בהקשר של מוצרים המתבססים על טכנולוגית מגע? מה המשמעות של שימוש כל כך מינימלי בתנועות גוף בזמן הפעלת המחשב ו/או מערכות אלקטרוניות כיום בזמן שבעבר הרחוק הגוף האנושי נדרש לבצע פעילות מאמצת יותר כדי לבצע את אותן פעולות בדיוק (מלבד היותנו עצלנים….?)

הסרטון שלפניכם בהנחייתו של דן שפר*, עוסק בדיוק בשאלות הללו ובהשפעה על תהליך האפיון: תכנון ממשקים והנדסת אנוש, ניתוח היסטורי של הטכנולוגיה, תכנון ובנייה של אב טיפוס ובדיקתו תוך כדי תיעוד מבוקר, הצגת מערכות בפני משתמשי הקצה ועוד. לגישתו של שפר, אנו נמצאים בפתחה של מהפכה אמיתית בתחום שתתאפיין בשימוש אקטיבי יותר של תנועות גוף כחלק מההפעלה של ממשקים. השערה זו מעלה גם סוגיות בעייתיות בפני עצמה, כאשר נשאלת השאלה כיצד יתמודדו בני אדם שלא יהיו מסוגלים להפעיל מערכות כאלו בעתיד, ואילו חלופות טכנולוגיים יעמוד לרשותם.
לדעתי מדובר בסרטון חובה לכל מי שעוסק בתחום אפיון ועיצוב ממשקי משתמש בעיקר בגלל ההתעמקות המקצועית והניתוח המרתק ששפר מציג בהרצאה.

*דן שפר הוא מעצב ממשקים מוביל בתחומו, מרצה בינלאומי וסופר שכתביו פורסמו במגזינים מובילים. דן שפר התפרסם בעיקר לאחר פרסום ספרו: "עיצוב לאינטראקציה" ("Designing for Interaction").

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.