……………………………
קצת באיחור אבל לא יכולתי שלא להתייחס ולשתף כאן בבלוג אודות החוויה הפרטית שלי מכנס UXI Live 2010, אותו יזם, ארגן והפיק בהצלחה רבה ברק דנין, מייסד ועורך ראשי של ארגון UXI –חויית משתמש ישראל. אני רוצה להתחיל דווקא עם הנתונים המסכמים של הארוע, נתונים שלדעתי מאירים בבירור על מידת הצלחתו של הכנס כמו גם על הביקוש האדיר לקיום ארועים מקצועיים מהסוג הזה בארץ: כ- 460 (!) משתתפים בכנס ומתוכם נציגים של כ- 250 (!) חברות, עסקים ועצמאיים מקשת רחבה של תחומים נלווים. הנתונים האלו בלבד מצדיקים התייחסות שכן מדובר במספרים מכובדים לכל הדעות אם לוקחים בחשבון את השוק הישראלי ומתוכו העוסקים ומתעניינים בתחום תכנון ועיצוב חווית משתמש. אז לפני הכל, שאפו!

הכנס נערך במרכז הכנסים של שפיים, ומי שהשקים קום ולא נכנס לפקקים עוד הספיק להעיף מבט בים הרגוע לפני שנכנס למתחם הכנס שמותג כולו בשפת ארגון UXI. באווירה נעימה ומקצועית שמחתי לפגוש סוף סוף פנים אל פנים חלק מהמרצים בכנס, אנשים שעד אותו הבוקר היו מוכרים לי רק מתמונות הפרופיל בפייסבוק, חוויה שבפני עצמה היתה מעניינת ומהנה וכמובן לעשות קצת נטוורקינג ולהכיר אנשים חדשים בטרם התכנסנו להרצאת הפתיחה.


…………………………………..
מלבד מספר הרצאות משותפות לכלל המשתתפים כגון ההרצאה המשובחת של רונאל מור, מנכ"ל ומייסד חברת "מנטיס", ואחת ההרצאות הטובות והמעניינות בכנס של אייל שחר (וואלה!) אודות הקשר ההמשכי בין חווית האונליין לאופליין, הכנס הציע מגוון הרצאות מרתקות שהוצעו במסגרת שלושה מסלולים מקבילים, כולם כמובן נגעו באספקטים שונים הקשורים לחווית משתמש:  מסלול "שיפור ביצועים ברשת" עם הרצאות של טל ריזנפלד (EyeView), ליאור יאיר (נטקראפט) וד"ר טל שוורץ (Clicktale), מסלול "אפליקציות" עם הרצאות של אורן שמיר (McCann Digital), רן לירון (נטקראפט) ויאיר תבור (מטריקס) והרצאה מרתקת של אמיר דותן (lab49). המסלול השלישי התמקד ב"מתודולוגיה" עם הרצאות של אמיתי בן-נון (אינקוד הייפרה), אורן שץ (seo israel), ועוד ועוד. חלק מההרצאות היו באופן טבעי מעניינות יותר מהאחרות, ואחד הכלים שמאוד עזרו בתכנון המקדים לגבי איזה הרצאות להשתתף היתה חוברת הכנס שכוללת סיכומים של כל אחת מההרצאות כמו גם הצגת המרצה והרקע האישי/ מקצועי שלו. לזה אני קורא אחלה חווית משתמש.

נימה אישית – פאנל מקצועי ועוד
אחד הדברים היותר אפקטיביים בכנס היה לדעתי הפאנל המקצועי אותו ניהל ברק דנין, בהשתתפות אמיר דותן, ליאור יאיר, ישי כהן, רן לירון, שני אבנט ואורן שמיר. מטרת הדיון בפאנל היתה לבחון את ההיבט המקצועי של המקצוע שנקרא מתכנן מעצב חווית משתמש, כיצד נכנסים לתחום ובאילו דרכים אפשר להתמקצע בו.

כל אחד מחברי הפאנל סיפר בקצרה כיצד הוא עצמו הגיע לתחום, ומה שהיה מעניין במיוחד בהקשר של הדיון היא העובדה שחלק מחברי הפאנל בחרו ללמוד ולהעשיר את הידע שלהם דרך האקדמיה (חלק במסגרת לימודים אקדמיים בחו"ל וחלק  במסגרת תואר שני בארץ). חלק ניכר מהדיון התמקד בדיוק בהיבט זה- נושא הלימודים המקצועיים שלמעשה לא קיימים בפורמט מסודר וממוקד בארץ בתחום חווית המשתמש. להוציא מספר קורסים הנושקים לתחום חווית המשתמש למעשה ולצער רבים לא קיים מסלול ייעודי המוצע ע"י מוסד אקדמי ישראלי, כזה שיכשיר ולו ברמה האקדמית את המתעניינים הרבים כ"כ בתחום חווית המשתמש, ויש כאלו (איפה בתי הספר לתקשורת/ עיצוב/מחשבים?! למה אף אחד מהם לא מרים את הכפפה כבר?)

נושא הלימודים העלה שאלה חשובה לא פחות בה דנו חברי הפאנל בעקבות שאלות מהקהל: מה הם מחפשים במועמדים לתפקידים הנושקים לתכנון ועיצוב חווית משתמש ואילו תכונות אופי חשובות לכל מי שמתעניין בעבודה בתחום. בהקשר של הלימודים המקצועיים כמו גם ידע טכני וטכנולוגי אוכל לסכם ולומר שכל חברי הפנאל קבעו פה אחד שלא תואר כתנאי סף יהווה מכשול לקליטת עובד לעבודה בתחום. ידע וניסיון בתכנות, עיצוב ועוד לא יזיקו כמובן, אך ישנם תכונות אופי שהן חשובות ורלוונטיות יותר כדי לעסוק במקצוע ואותם מחפשות החברות הרלוונטיות, כגון: יצירתיות, תשוקה אדירה לתחום חווית המשתמש, יצר חזק לחקור וללמוד גם באופן עצמאי, נדרשת מידת מה של חשיבה אנליטית, ובעיקר יכולת טובה לבחון התנהגות אנושית שהיא לב העניין. נשאלה שאלה חשובה לא פחות: כיצד ניתן לשבור את המעגל שבו ללא תואר קשה להתקבל לעבודה ושם לצבור ניסיון וללא ניסיון קשה להתקבל לעבודה?

אם אתבקש לתמצת את הפאנל המקצועי כולו אבחר ללא ספק ברעיון מעולה שהעלה ישי כהן בהקשר הזה: בדיוק כפי שהוא עצמו עבד כסטאז'ר במסגרת לימודיו ושם צבר ניסיון התחלתי, מדוע חברות אינטרנט/ טכנולוגיה בארץ אינן קולטות סטודנטים במסגרת לימודיהם ו/או בוגרי תארים שכן מביעים רצון חזק לצבור ניסיון מקצועי במסגרת סטאג'? שילוב זה יכול לשבור על המעגל עליו התייחסתי קודם כך שכל הצדדים ירוויחו: אפשרות לחסרי ניסיון לצבור ניסיון מעשי במסגרת חברות בתחום וכך השוק כולו יהנה מאנשים שהם כן בעלי ניסיון (מינימאלי לפחות) וכך הדרך להתקבל למשרות רלוונטיות תהיה נוחה וחלקה יותר. אחלה רעיון, מקווה לראות יותר ויותר ארגונים וחברות מיישמות זאת. תגובת הקהל לרעיון של ישי מוכיחה את הטענה.

לסיכום, שמחתי מאוד להשתתף בכנס המקצועי הראשון שעסק בחווית משתמש (ושערך יום שלם!). באופן אישי למדתי המון ולקחתי איתי מספר עקרונות חשובים מכל אחת מההרצאות שהשתתפתי בהן. במסגרת המשוב שברק דאג לשלוח יום לאחר הכנס ציינתי את דעתי לגבי כנסים עתידיים, בהם אשמח לטעמי האישי לראות התמקדות מעמיקה יותר בפרקטיקה בהיבט של חווית משתמש כגון בדיקת מקרים אמיתיים של תכנון ממשקים, ניתוח דילמות אמיתיות בשיתוף הקהל, בחינת כל תחום חווית המשתמש בסלולאר ובפלטפורמות כגון האייפד והטבלטים שצוברים פופולאריות אדירה, התממשקות הטלויזיות לאינטרנט כדוגמאת גוגל-tv ועוד. הארוע תוכנן ובוצע בצורה חלקה יוצאת דופן (לא הייתי מצפה לפחות מאנשים שעוסקים בתכנון חווית משתמש 🙂 ) וכולי ציפייה לכנסים עתידיים. תודה!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.