כל מי שאי פעם הקים אתר אינטרנט או שעוסק בתפעול ושיווק של אתר אינטרנט יודע היטב שלגרום לכמה שיותר גולשים לשהות כמה שיותר זמן באתר היא משימה לא פשוטה בכלל. לאחר שמשאבים רבים ויקרים מושקעים בלמשוך את קהל היעד הרלוונטי לאתר, וזאת תוך שימוש במגוון רחב של כלים פופולאריים (קידום ממומן במנועי חיפוש, קידום אורגני, שימוש בפרסומות באתרים אחרים, דיוורים שיווקיים ועוד ועוד….) המשימה של להשאיר אותם באתר מורכבת אף יותר. לכן, בבואנו לאפיין ולעצב אתר אינטרנט (או כל מוצר דיגיטלי אחר לצורך הדוגמה), חשוב מאוד להשקיע מחשבה בתכנון המוקפד של חווית המשתמש של הגולש, כדי לגרום לו להיות הנעים, הידידותי והחלק ביותר שניתן. המטרה היא לצמצם למינימום בעיות קוגניטיביות שיכולות לצוץ במוחו של הגולש, כאלו שנוצרות בעיקר מחסמים הקיימים באתר – ושניתן בקלות למנוע אותם. להלן מספר טיפים בסיסיים שיכולים להקל עליכם משמעותית ולסייע לכם בשיפור חווית המשתמש באתר שלכם:

1. שיפור תהליכי ניווט בעייתיים:
אין דבר שגורם לתסכול רב יותר בקרב גולשים מאשר אתר שהניווט בו מסורבל, לא ידידותי ומעייף. תפריט ניווט לא אחיד או לא ברור יגרום לגולשים להרגיש חסרי אונים, מבולבלים ואפילו – כועסים! בקיצור, כל אותם רגשות שאסור לגולשים להרגיש בזמן הגלישה באתר שלנו. מה לא לעשות? אל תציגו אלמנטים עיצוביים שאינם ברורים, הסירו כל מה שגורם לבלבול או לחוסר הבנה בצד הגולש, בעיקר אלמנטים שיכולים לבלבל את תחושת ההתמצאות של הגולש בעמוד בו הוא נמצא. אל תפזרו את תפריט הניווט באופן לא הגיוני ולא מרוכז, ובהתאם – אל תחביאו אפשרויות ניווט עיקריות בתחתית העמוד או במקומות מוצנעים – כאלו שהגולש יתקשה למצוא אותם. מה כן לעשות? לוודא שהקישורים ברורים ומובנים, תכננו תפריט ניווט הגיוני, פשוט ואינטואיטיבי, נסו לאחד קטגוריות ניווט במקום להציג מבחר רחב מידי של אפשרויות (מה שיגרום לבלבול אצל הגולש), ותמיד מומלץ להציג מפת אתר.

2. עודף פרסומות:
אתרים שחונקים את העמוד בפרסומות פלאש, pop-ups, טיזרים ומדיה עשירה רק מעצבנים את הגולש, מסיטים את הפוקוס שלו מהמטרה שאתם הצבתם לעצמכם בעמוד ובכך פוגעים באופן ישיר בסיכוי ההישארות של הגולש באתר. מה לא לעשות? ככלל – פרסומות הם לא הדבר הראשון שהגולשים שלכם צריכים לראות עם הכניסה לאתר (ולמרות זאת, ברור לי ולרבים אחרים שבסופו של דבר פרסומות מניבות הכנסות, והכנסות לא רעות בחלק מהמקרים, אך יחד עם זאת כל הרעיון הוא למצוא את נקודת האיזון בין עומס ודחיפת פרסומות לבין חווית משתמש נעימה וממוקדת). דבר נוסף שיש להימנע ממנו למינימום האפשרי: pop-ups, נסו שלא להסתיר תוכן חשוב ורלוונטי להמשך חווית הגלישה, ונסו להימנע מפרסומות שגוזלות יותר מקום מאשר התוכן. מה כן לעשות? כדי לגרום לפרסומות להיות לגיטימיות ואפילו -אפקטיביות, יש לשאוף לטעם טוב מבחינת היקף וסוג הפרסומות, בחירת המיקומים שלהן, ובחינת מידת ה"הצקה" שלהן אל מול הגולשים.

3. מבנה תוכן שגוי:
מבנה לא נכון של תוכן יפגע בהיקף הצריכה שלו ע"י גולשי האתר ובאופן ישיר יפגע בזמו השהייה של הגולשים באתר/ בעמוד. וודאו שניתן למצוא את התוכן שלכם בקלות  ושהוא מובן וממוקד. מחקרים מראים שכ- 50% מהמכירות המקוונות "מפוספסות" עקב מידע שגוי או לא אפקטיבי לתהליך הקניה של הגולשים. מה לא לעשות? אל תקשו על הגולשים במציאת התוכן שמעניין אותם וזאת ע"י פיזורו במיקומים שונים בעמוד או אפילו ע"ג מספר עמודים, רכזו באותם האזורים תכנים בעלי מכנה משותף, הבליטו כותרות ואפילו מושגים חשובים מתוך הטקסטים, כדי להקל את הקריאה עבור הגולשים.

4. שימוש לא נכון בווידאו ואודיו:
לרוב הגולשים חשובה אפשרות הבחירה החופשית של סוג התוכן אותו יצרכו באתרים ברשת. לכן, השמעה אוטומטית של ווידאו או אודיו יעוררו זעם בקרב הגולשים ופשוט יבריחו אותם מהאתר שלכם. מה לא לעשות? הימנעו משימוש באודיו או ווידאו שמתחילים לנגן באופן עצמאי עם הכניסה לעמוד או מייד לאחר מעבר עכבר (זה ממש מעצבן!), הימנעו משימוש באודיו חזק ברמה לא הגיונית, כזו שתגרום לגולשים למהר ולסגור את העמוד….מה כן לעשות? תנו לגולשים את זכות הבחירה לגבי התוכן שלהם, ובמקרה של ווידאו ואודיו – הציגו אפשרויות בפני הגולשים לבחור שלנגן את התוכן וכמובן לשלוט בווליום ובצפיה/ השמעה בכלל (כפתורי stop וכו'). זכרו שלפעמים פסקת טקסט קצרה המנוסחת נכון יכולה להחליף בקלות ובאפקטיביות קטע ווידאו או אודיו.

5. טופס הרשמה:
בהרבה מקרים, לדרוש מגולשים לבצע הרשמה בטרם יחשפו לתוכן כלשהו באתר מהווה חסם פסיכולוגי הזהה למחסום בעולם הפיזי. מחסום שכזה עלול במקרים רבים לגרום לגולש לעשות אחורה פנה ולא להשלים את התהליך שייעדתם לו באתר. מה לא לעשות? יש להימנע משימוש לא סביר ב- pop ups הדורשים מהגולש לבצע הרשמה כדי להיחשף לתוכן כלשהו. הימנעו מיצירת חסמים ומחסומים בין הגולשים לבין תכנים באתר. במידה ומתחייבת הרשמה מצד גולשים כדי להיכנס לאתר, נסו להציג בתהליך ההרשמה טעימה מתוך התוכן אותו יקבל הגולש מייד עם השלמת התהליך, כך יהיה לו קל יותר להבין את הדרישה בביצוע ההרשמה.

6. תוכן ועיצוב משעממים:
אתר עם עיצוב משעמם וחסר יצירתיות ואינטראקטיביות לעולם לא יעורר בקרב הגולשים חוויה מהנה וזכירה לאורך זמן. מחקרים מראים שכ- 40% מהגולשים אינם חוזרים לבקר באתר שבו חווית הגלישה לא היה מהנה וייחודית עבורם. מה כן לעשות? עיצוב אתרים מינימליסטי יכולים להיות מאוד אפקטיביים במידה והם מעוצבים ומתוכננים נכון. ללא קשר לטיב העיצוב, וודאו תמיד שהתוכן מוצג נכון ושלגולשים צפויה חווית שימוש ידידותית, מהירה ובעיקר – אינטואיטיבית. כל אלו יגרמו לו לשהות יותר זמו באתר שלכם, בטח ובטח כאשר האתר יכלול עיצוב חדשני, מהנה ורלוונטי לתוכן המוצג בו. נסו להגביר את רמת האינטראקטיביות עם הגולשים שלכם, לדוגמה: הצגת בלוג, פורום, שאלות ותשובות, חיבור לפייסבוק וכו'.

7. היעדר עדכון ותחלופת תכנים:
גם אם מצאתם את השילוב הנכון של עיצוב נכון ומוקפד ושל תוכן איכותי ואטרקטיבי, במידה ולא תעדכנו בקצב הנכון את האתר ולא תייצרו תחושה ש- "משהו קורה" באתר שלכם, הרי פספסתם את כל המטרה. חשוב מאוד לדאוג לרענן את תוכן האתר בתכנים, בויז'ואל ובפיצ'רים חדשים – כל הזמן. מה לא לעשות? לא לשכוח לעדכן את האתר באופן רציף. אל תשמשו בתמונה של ה- "האתר בבניה", יש נטיה להשאיר אותו שם יותר מידי זמן…מה כן לעשות? העלו תכנים חדשים ומענינים, הרלוונטיים לתקופה, למהות האתר ולהתרחשויות הרלוונטיות בעולם התוכן של האתר, לא רק שזה יגרום לכניסות רבות יותר לאתר וכמובן לזמן שהייה ארוך יותר, אלא גם יתרום לקידום האתר במנועי חיפוש שידרגו את האתר במיקום גבוה יותר.

אם יש לכם טיפים חשובים ושימושיים משלכם – אשמח לשמוע!
שיהיה בצלחה 🙂

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.