אני רוצה לפתוח את הפוסט הזה באמירה שאולי רבים מכם יזדהו איתה: מספיק כבר עם הדיבורים על הפגיעה בפרטיות שלנו ברשת! (וכן, הפוסט הזה לא נחשב…). אפשר להגיד גם בלי זהירות שבשנה האחרונה בעיקר קשה למצוא אתר תוכן, בלוג או עיתון שלא ניתח שוב ושוב איך פייסבוק הפכה למפלצת "אח גדול" שרק מחפשת דרכים לעקוב ולאסוף מידע פרטי עלינו….אני רק יכול להגיד להם: Helllllloooooooo!!!!!! מה חשבתם? שהרשת החברתית הגדולה בעולם, שאחוז החברים המטורף שחבר בה יכול להצדיק פלנטה עצמאית (הרי יש כבר סמל, נשיא, שפה, חוקה….אז מה אם יש מאפיינים טוטאליטריים? הרי כולנו אוהבים את העריצות הזו לא?) לא תנסה לאגור כל מידע פרטי על כולנו בכל דרך אפשרית?

אבל מטרת הפוסט הזה היא לא להתמקד רק בנושא הפרטיות שלנו פייסבוק, אלא בשיגעון הטוטאלי שכולנו נמצאים בו, מבחירה אישית וחופשית דרך אגב… ולמרות זאת מופתעים ואפילו חשים נפגעים בכל פעם מחדש כשאנחנו מקבלים מייל מגוף מסחרי שאפילו לא הכרנו קודם לכן ובו הצעה אטרקטיבית לרכוש חופשה חלומית בתורכיה. נו באמת…

אתם לא חושבים שקצת השתגענו למשל עם כל אפליקציות המבוססות מיקום? למה למשל מעניין אותי מי נוסע ליידי בפקק באיילון ומה יש לו להגיד על המצב? מדוע זה צריך לעניין אותי שהחבר מהתיכון התיישב כרגע בבית קפה בטיימס סקוור בניו-יורק בזמן שאני עומד בתור בקופה לסופר? אולי בפרץ ספונטניות אני אחליט פשוט להשאיר לקופאית את קרטון הביצים ואסע להצטרף? מה לגבי חופש מהעבודה? יש אפליקציה בשביל זה!? אולי בקרוב ישיקו אפליקציה חדשה: iFart שמאפשרת לעדכן ולשתף את החברים ברשת בכל פעם ש…

עדכון לפוסט: סרטון מדהים ומצחיק המדגים "מוצר חדש" שישולב בטלפונים של Google: הצפת פרסומות המותאמות למילות מפתח שנאמרות במהלך השיחה, לדעתי כל מילה נוספת פשוט מיותרת:


לכולנו קל ואפילו קצת כייף, תודו, לשלוף סכינים ולהסתער על פייסבוק כתאגיד הענק, האח הגדול בהתגלמותו, אויב הציבור מספר 1. מה שמצחיק הוא שכולנו רצים מייד אח"כ לעדכן את החברים במה שקורה. רשתות כמו פייסבוק, טוויטר ופורסקוור הפכו כל כך פופולאריות עד שכמעט קל מאוד לשכוח שאנחנו שם מתוך בחירה! אנחנו בוחרים לפתוח פרופילים אישיים, להוריד אפליקציות, לשתף עם חברים, לעדכן סטאטוסים, לצייץ ולעדכן בכל זמן ובכל מקום, אז מדוע אנחנו מתפלאים בכל פעם שנשלחת אלינו הודעה פרסונאלית, כזו שאפילו קוראת לי בשמי הפרטי! למה אנחנו מופתעים שאותם אתרים עושים כמעט הכל כדי ללמוד עלינו יותר?

חשוב לציין את הידיעה החמה שהתפרסמה השבוע אודות השקת Google TV. למי שמתקשה להבין את משמעות המהלך בשילוב הנושא של הפוסט שלפניכם, אשמח להסביר: גוגל הינה הראשונה שהחליטה להרים את הכפפה ולנסות ולהשתלט על ענף הטלוויזיה המקוונת, מהלך שנחשב חסר תקדים ואפילו מהפכני. אנליטסים טוענים שלא רק שהצעד מתבקש, אלא יש בו משמעויות מרחיקות לכת מבחינת הגולשים/ צופים כמו גם יצרני התוכן, ערוצי השידור, חברות התקשורת ועוד. בדיוק כפי שגוגל מתאימה פרסומות לעמודי החיפוש שלכם, לעמודי ה-Gmail שלכם וכו', כך גם החיבור בין טלויזיה והרגלי צפייה שלכם לרשת האינטרנט הכל כך חברתית תשנה את המושג פרטיות כפי שאנחנו חושבים שאנחנו מכירים אותה!


………………

אז אם בעתיד הלא רחוק, בזמן שתצפו בפרק החדש של "עספור" ב- Google TV שלכם תקבלו פתאום הודעה שאומרת: גם אלון, מורן, אסף ומאיה צופים בדיוק באותו הרגע בפרק החדש של "עספור"! ולאחר מכן הודעה נוספת: "שלחו sms עם המילה "עספור" למספר 1234 ותקבלו קופון הנחה לחומוס ירושלים!", תנסו להיזכר במשמעות האמיתית של המושג "פרטיות". נראה אתכם.

אז יש הטוענים שהפרטיות לא קיימת יותר, ושהשיטות של אתרים ושירותי רשת לאסוף מידע עלינו רק משתכללות עם הזמן. ידעתם למשל שפייסבוק הקימה עמוד רשמי שעוסק בנושא הפרטיות של עצמה? לינק לעמוד. חוצפה או לא? מה דעתכם?

אולי זה נכון במידה מסויימת ואולי לא, אני רק אומר שלדעתי כדאי לקחת את הכל בפרופורציות. כבן אדם שתמיד מחפש ומתלהב מהגאדג'טים האחרונים והחמים ביותר, כמו גם האפליקציות, הרשתות החברתיות ומה לא, אני עצמי בוחר באופן שקול מה לפרסם ולשתף ומה לא, כך שלא יהיו הפתעות לגבי מידע שלא ברור כיצד הגיע לגורמים לא רצויים. אני גם מאמין שהכיוון הכללי של שיתוף מידע ותוכן על בסיס מאפיינים חברתיים רק ילך ויעמיק ע"ג פלטפורמות חדשות ומרתקות, כי זה מה שמעניין, השיתוף החברתי נובע ממאפיינים אנושיים שקיימים בכולנו, ואפילו לא אגזים כשאומר שהתאמת תוכן לצרכיי האישיים, גם אם הם מסחריים לא נחשבים בהכרח לדבר רע.

מה שכן חשוב לזכור תמיד היא ההחלטה- במה אני משתף ועם מי, הבחירה האישית היא אחרי הכל- שלנו.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.