במסגרת הפעילות השיווקית של חברות ארגונים ומותגים רבים מתקבלת בעיקר בשנים האחרונות ההחלטה להצטרף לעולם המדיה החברתית מתוך הבנה כי מדובר בכלי אפקטיבי וישיר עם קהל היעד שלהם. זאת לא תהיה הגזמה לומר שלא קיימים כיום מנהלי שיווק, פרסום  ויח"צ שלא שמעו על מונחים כגון: web 2.0, רשתות חברתיות, עמוד מעריצים בפייסבוק, טוויטר וכו'. מי שהשכיל והקדים לאמץ את הכלים הדיגיטאליים הללו כבר יודע את מה שה"טירונים" בתחום לומדים על בשרם כבר בהתחלה: ניהול מדיה חברתית בארגון בצורה אפקטיבית, ארוכת טווח ונכונה היא משרה מלאה.

רוב הארגונים והמותגים אינם מבצעים הערכה נכונה של היקף המשאבים הנדרשים לתחזק פעילות אפקטיבית, אמיתית, איכותית וארוכת טווח ברשת בכלל ובמדיה החברתית בפרט. כמו כל פעילות שיווקית ישנה חשיבות אדירה לבצע תכנון אסטרטגי מקדים של הפעילות ברשת הכוללת הגדרת יעדים, מטרות, הערכת הכלים והערוצים המתאימים לפעילות ולשפת המותג, הגדרת המסרים המדויקים ולא פחות חשוב- הערכה כנה של המשאבים העומדים לרשותנו בטרם נצא לדרך.

שלב הערכת המשאבים היא נקודת התורפה העיקרית של רוב הגופים שמתחילים לבצע פעילות ברשתות חברתיות ולרוב זוהי טעות שנעשית בתם לב מתוך חוסר הבנה אמיתית של המדיה, האפשרויות שהיא מציעה והשפה הייחודית שמדוברת בה.

בואו נבצע הערכה בסיסית של הזמן הדרוש לצורך תחזוק פעילות בסיסית במדיה חברתית (כמובן שמדובר בהערכה בלבד, הזמן הדרוש בפועל הינו תוצר ישיר של סך הכלים שנעשים בהם שימוש כמו גם היקף הפעילות שלרוב מקביל לאסטרטגיה השיווקית-פרסומית ב- OFF LINE):

א. לצורך כתיבת תכנים והפצה של בלוג רשמי נדרשות לפחות 5 שעות בשבוע. בפועל מדובר בכ-10 עד 20 שעות שבועית הכוללות איסוף רעיונות וכתיבת תכנים, פרסומם בבלוג, הפצת התכנים ע"ג הפלטפורמות הרלוונטיות, התייחסות לגולשים שהקדישו מזמנם והגיבו לתכנים שפרסמתם.

ב. ניהול חשבון טוויטר של המותג דורש כשעה- שעתיים ביום (5- 10 שעות שבועיות) לפחות. אחד המאפיינים החשובים ביותר בעולם המדיה החברתית הוא יצירת אינטראקציה אמיתית עם קהל היעד של המותג. חברות רבות טועות כשהן חושבות שמספיק לפרסם הודעות בטוויטר או (או בכל פלטפורמה אחרת לצורך העניין) מבלי לקחת חלק פעיל בשיחה עם הגולשים, שלא לדבר על ייזום שיחות כאלות אחרי הכל – זהו הבסיס הרעיוני של מדיה חברתית – שיחה אמיתית, דו כיוונית בין גולשים לגולשים אחרים.

ג. פייסבוק: הרשת החברתית הגדולה והפופולארית ביותר בעולם כבר הפכה ממזמן לזירה החשובה ביותר בעולם המדיה החברתית, במיוחד בהקשר העסקי והמסחרי. קשה מאוד היום למצוא ארגון או מותג שמכבד את עצמו שלא הקים עמוד רשמי בפייסבוק. האם כל עמוד מעריצים (Fan Page) מממש את כל היכולת שלו הוא מסוגל? –ממש לא, אבל עצם הנוכחות הרחבה של מותגים ישראליים ובינלאומיים בפייסבוק מצביעה על מגמה שתלך ותעמיק בהמשך.

בחזרה להערכת הזמנים: הקמה ותפעול של עמוד מעריצים בפייסבוק הכולל פרסום והפצה של תכנים שיווקיים, עידוד גולשים להצטרף לעמוד המעריצים, יצירת דו שיח אפקיבי עם הגולשים יכולים לקחת עשרות שעות שבועיות אם לא יותר.

לסיכום:
א. אם החלטתם להיכנס לעולם המדיה החברתית ולרתום את המגוון העצום של האפשרויות שבו לטובת המותג שלכם ברשת, אל תצפו להצליח בהשגת המטרות שתכננתם על ידי הקצאת מספר שעות בודדות בשבוע בלבד.

ב. זכרו שאין קיצורי דרך! השימוש במדיה חברתית אמנם לא עולה כסף (וזו גם אחת הסיבות העיקריות שחברות ומותגים רבים שואפות לאמץ אותו בתמהיל השיווקי), אך כמו כל פעילות אחרת התמורה שתקבלו תתאים להשקעה שלכם.

ג. זהו כנראה העיקרון המסכם והחשוב ביותר: אם כבר החלטתם להשקיע במדיה חברתית, זכרו שמדובר במשרה מלאה. עדיף לגייס מישהו לתפקיד הרשמי של מנהל מדיה חברתית (או למנות לתפקיד מישהו מתוך הארגון) ולא להגדיר שאדם כלשהו יקדיש לטובת הפעילות ברשת מספר שעות בשבוע, כך לא תשיגו כלום. אותי תמיד לימדו: אם כבר אז כבר.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.