רוב מנהלי החברות והמותגים כבר שמעו איזכור כלשהו למושג "מדיה חברתית", חלקם אף זכו להמלצה כלשהי מצד מחלקת השיווק או מנהלי המותג שציינו ש"חייבים להיות יותר פעילים באינטרנט, שם כולם נמצאים…". לרוב הנוכחות עד אותה נקודת זמן מתבטאת באתר תדמיתי שהוקם באמצע שנות ה-90 ובדיוק באותו המצב הוא נותר. לשמחתי אני נתקל לאחרונה ביותר ויותר מותגים שמביעים התעניינות גוברת בשימוש במדיה חברתית ובעיקר נחרדים מהמחשבה של להישאר מאחור, חלקם אף מבינים שכדי לבצע פעילות אמיתית, אפקטיבית ומקצועית ברשת הם חייבים להיעזר ביועץ אינטרנט מקצועי. אז כיצד יכול יועץ אינטרנט לתרום לכם בתהליך ביסוס הנוכחות של המותג שלכם ברשת? ומה חשוב לחפש אצל יועץ כזה?

מה הופך יועץ אינטרנט לגורם שימושי?

יועץ אינטרנט אינו נועד לכוון ולייעץ לכם בפעילות ובאסטרטגיה השיווקית שלכם. יועץ אינטרנט טוב הוא כזה שיעזור לכם ולמותג שלכם להתכוונן לעולם המדיה החברתית המתפתח, ולתרגם את הפעילות השיווקית שלכם לשפה ולמדיה הרלוונטיים. מטרת הייעוץ וההכוונה שלו היא בעיקר לעזור לכם לחשוב, ובשלבים הראשונים לבסס הבנה והכרה בצורך בפעילות באינטרנט בהיררכיות השונות בארגון. ברגע שיהיה בסיס מחשבתי ואיכותי למותג (ובכלל זה ההנהלה בעיקר אך גם העובדים עצמם) יהיה קל יותר להשיג תוצאות טובות יותר ברשת.

מתי כדאי להיעזר ביועץ אינטרנט?

נקודת המוצא היא זו: לא כל חברה ומותג זקוקים ליועץ אינטרנט. עליכם לשאול את עצמכם מה המטרות שלכם, לחשוב כיצד אתם מתכננים להגיע לשם, באילו אמצעים ובאילו משאבים? (ובקיצור: להגדיר אסטרטגיה לפעילות השיווקית שלכם ברשת). ייתכן מאוד שקיימת פונקציה בארגון שיכולה להרים את הכפפה ולהוביל את הפעילות של המותג שלכם ברשת, ואף יותר מזה, ייתכן ואתם ברי מזל ויש בארגון יותר מאחד! חשבו כיצד לארגן ולמסד את הפעילות האינטרנטית שלכם ע"י הגדרת תוכנית ונהלי עבודה במסגרת הפעילות שלכם בדיוק כפי שתפעלו בהתאם לתוכנית השיווקית השנתית שלכם.

אבל – במידה ואתם מוצאים את עצמכם שואלים יותר שאלות מאשר עונים עליהן ומרגישים כי נדרש גורם חיצוני ומקצועי שיקח את התפקיד וינחה את הפעילות השיווקית שלכם ברשת, עליכם לחפש יועץ אינטרנט שיהווה מענה לדרישות שלכם.

מה לחפש ביועץ אינטרנט?

עולם המדיה החברתית ומגוון הכלים שהוא מציע מאפשר היום לכל אדם שיש בו מעט רצון ויכולת למתג עצמו כ"מומחה אינטרנט", אך זה מהווה נושא לפוסט נפרד בפני עצמו. קיימים עשרות ומאות יועצי אינטרנט שנוטים להציג מתכונים משוחזרים וסיסמאות משומשות במקום להציג אסטרטגיות ברורות. אין ספק שהמשימה של מציאת יועץ שיתאים לכם ולפעילות שלכם אינה קלה. ראשית, בררו איזה ניסיון מעשי יש לו (או לה…התוכן כתוב בלשון זכר מטעמי נוכחות אך מתייחס לנשים וגברים כאחד כמובן). בררו באיזה אופן הנסיון שלו בא לידי ביטוי, באילו מקרים הוא הצליח לקדם מותג מסויים ובאיזה פחות וכו'.

חשוב לשאול שאלות כמו: כיצד נמדדת הצלחה של הפעילות ברשת? מה הן שיטות העבודה של היועץ, במסגרת הפעילות שלו ברשת ומולכם, אך הכי חשוב – המנעו מלעבוד עם יועצים שנמנעים מלהציג חשיבה אסטרטגית ובמקום זאת מתמקדים בשירותים ברשת כגון רשתות חברתיות כאלו ואחרות. פייסבוק וטוויטר הם כלים מצויינים וזה בדיוק מה שהם – כלי עבודה, כך שלעולם הם לא ישמשו תחליף לאסטרטגיה שיווקית באינטרנט. זכרו שרק חשיבה אסטרטגית ושיווקית (להבדיל מחשיבה המבוססת "כלי עבודה" בלבד) תוכל לקדם את המותג שלכם בצורה איכותית ואפקטיבית ברשת. רעיונות טובים האם אלו שייפתחו שיחה אודותיכם ברשת וייצרו ערוצי תקשורת דו ורב כיווניים בין המותג שלכם לבין הצרכנים (ולמעשה בין כל הגורמים שבאיםבמגע עם המותג). אחת הדרכים הפשוטות אך האפקטיביות ביותר לדעת האם האדם שמולכם הוא איש של חזון וחשיבה אסטרטגית שלא חושב בצורה שבלונית היא לבדוק את מידת ההתלהבות הטבעית שלו מכם ומהפוטנציאל שלכם ברשת. אני יכול להעיד על עצמי שלפעמים אני מוצא את עצמי בשיחה קולחת עם לקוח, מנסה להסביר לו את היתרונות האדירים של מדיה חברתית ולרוב צריך לעצור את עצמי פני שאני יכול לדבר על זה שעות…

עלויות: חברה או יועץ פרטי?

הגעתם למסקנה שאתם זקוקים לייעוץ מקצועי במסגרת ביסוס הפעילות שלכם ברשת, ומוצאים את עצמכם מתלבטים האם לפנות לחברה שמעניקה את שירותי הייעוץ, או לבחור באופציה השניה והיא לחפש פרילנסר או יועץ עצמאי. התשובה הקלה תתייחס למשאב הכספי שעומד לרשותכם: אם מדובר במותג שיכול להרשות זאת לעצמו אז ייתכן וכדאי לפנות לחברת ייעוץ מבוססת וגדולה. מצד שני, גם ללא התייחסות לתקציב לפעמים דווקא כדאי לשכור את השירות של יועץ פרטי מתוך הנחה שהיחס שתקבלו יהיו אישי וממוקד יותר. it's up to you.

מבחינת העלויות עצמן, כל חברה ו/או יועץ פרטי מתמחר את השירות שלו בצורה שונה, אך לרוב קיימות שתי שיטות מקובלות: תשלום חודשי קבוע ( a.k.a ריטיינר חודשי), האופציה השניה/ מקבילה היא תשלום לפי שעות עבודה. קיימים יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן. רק חשוב לקחת בחשבון שכמו כל פעילות שיווקית נדרש פרק זמן מינימאלי והגיוני לטובת תכנון, ביצוע ומדידה של אפקטיביות הפעילות. התקופה המינימאלית המומלצת היא של כשלושה חודשית לפחות.

בהצלחה!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.