………………………………………..
כל בלוגר מכיר את הסיטואציה הבאה:
חשבתם כבר מספר ימים על רעיון מעולה לפוסט חדש, דמיינתם כבר איך אתם מפרטים ומתנחים את נושא הפוסט  ובטוחים שזה האחד שיביא את הטארפיק האדיר לו חיכיתם, התישבתם מול המחשב וכבר אפשר להריח את העשן שיוצא לכם מהמקלדת, חשבתם על כותרת אטרקטיבית שבטוח תמשוך את תשומת לב הקוראים, פרסמתם את הפוסט המושקע שלכם ודימינתם כמה תגובות תקבלו…ואז להפתעתכם אתם מגלים תנועה דלילה לבלוג. אין כמעט מגיבים (אן בכלל לא), ובקיצור, הרעיון לא עבד. מתסכל לא?

התובנה החשובה ביותר שכל בלוגר מנוסה כבר למד על בשרו ומקלדתו היא: כתיבת פוסט איכותי, כזה שיהיה מעניין ויעורר דיון אמיתי דורשת זמן. לרוב לא ניתן לשלוף במהירות רעיון לפוסט איכותי שיעניק ערך מוסף לקוראים. אני בטוח שכל בלוגר מכיר את התחושה לפיה אתם להוטים לפרסם פוסט חדש בבלוג (אולי כי מזמן לא פרסמתם פוסט חדש, או שמזמן לא חשבתם על רעיון יצירתי במיוחד), וההרגשה היא כמו לפני דד-ליין. הבעיה היא שמאוד קל לזהות פוסטים שפורסמו בגלל לחץ של זמן, ולרוב התוכן אינו איכותי במיוחד, בלשון המעטה. לפעמים כדאי לכולנו לבצע הפסקות מכוונות בזמן כתיבת פוסט חדש וזאת כדי לרענן את החשיבה שלנו, לנשום קצת אויר ולחשוב על מה שכתבנו, ורק לאחר מכן לחזור למקלדת. מניסיוני האישי גיליתי שהפסקות מתודיות כמהסוג הזה רק משפרות את התוצר הסופי.

כדי לעזור לכל מי שמחפש טיפים לשיפור איכות הפוסטים שהוא מפרסם, ריכזתי מספר דגשים חשובים שיכולים לעזור בכך:1. בחירת נושא לפוסט:
מיותר לציין שלנושא הפוסט חשיבות אדירה על התהליך כולו. לכן, הקדישו פרק זמן מתאים לגיבוש הנושא שעליו תכתבו ותפרטו בפוסט. ברגע שיהיה בידיכם נושא סגור שמעניין אתכם באופן אישי, שאר התוכן יגיע מעצמו ואיכות הכתיבה תהיה גבוהה בהתאם.

 

2. החלטה על כותרת הפוסט:
האתגר החשוב ביותר בכתיבת פוסט חדש היא לשכנע את הגולשים לקרוא אותו. השכנוע עצמו מתחיל (וגם יכול להסתיים) בכותרת הפוסט. זוהי ההזדמנות היחידה שלכם כמעט לגרום לגולשים להתעמק בקריאה ואף להשתתף בדיון שיצרתם. האתגר הופך מורכב יותר כאשר פוסטים מופצים דרך כלים כגון RSS או הודעות טוויטר, ובמקרים אלו מספיקה סריקה מהירה של עיני הגולש על הכותרת שיצרם כדי לקבוע האם הוא ימשיך בקריאה או יעבוד למקום אחר.

3. משפט הפתיח:
כמו כל רושם ראשוני, לטקסט הפותח את הפוסט שלכם כוח וחשיבות אדירה מבחינת תשומת ליבו של הגולש. ברגע שהוא כבר קרא את הכותרת והגיע לפסקה הפותחת, זוהי ההדמנות שלכם למשוך אותו ולגרום לו להמשיך ולקרוא.

4. קביעת מטרה לפוסט:
אין דבר משעמם יותר מאשר קריאת פוסט שלא מוביל לשום מקום. אם הגולש סיים לקרוא את הפוסט ועולות בראשו שאלות כגון: מה הרעיון המרכזי כאן? מה דעתו של הכותב? באיזה אופן המידע שקראתי תורם לי? – סימן שהפוסט נטול מטרה. לכן חשוב ליצור תוכן שיהיה בעל ערך מוסף לקוראים.

5. הנעה לפעולה:
הסעיף הזה הוא אחד החשובים ביותר אך יחד עם זאת הוא גם אחד המורכבים ביותר. בכל זאת, נסו ככל שניתן ליצור תוכן שיניע את הגולשים לפעולה. אין ספק שלגרום לגולשים שהם לרוב פאסיביים לבצע פעולה כלשהי היא אחת המשימות המאתגרות ביותר, במיוחד לאור העובדה שעבור הרוב המוחץ של הקוראים האקטיביות נגמרת בסיום קריאת הפוסט, בהנחה שהם אכן סיימו לקרוא אותו. יחד עם זאת, במידה ותעניקו לקוראים סיבה אחת הגיונית לבצע את הפעולה לה כיוונתם, עשיתם את שלכם. זכרו שהנעה לפעולה יכולה להיחשב כעידוד הגולשים להגיב לפוסט ובכך ליצור דיון אמיתי סביב נושא הפוסט ולא חייבת להתבטא בקניית מוצר או מילוי טופס חוות דעת.

6.  העמקה בתוכן:
רגע אחד לפני שאתם מפרסמים את הפוסט ונושמים לרווחה, השקיעו עוד כמה דקות בניסיון לענות על השאלה: מה עוד תוכלו לעשות כדי לגרום לפוסט החדש שזה עתה סיימתם לכתוב אותו להיות איכותי ועמוק אף יותר.

7. "עיצוב טקסטים":
לא, לא טעיתי בשם הסעיף הזה. הכוונה היא להשקיע זמן הגיוני בתיקוני טקסט ומבנה במטרה שהמוצר הסופי יהיה הטוב ביותר מבחינה ויזואלית: בצעו שינויים נדרשים לעימוד הטקטסים, הוספת רווחים בין הפסקאות במטרה למנוע עייפות בעיני הקורא, בחרו תמונה אטרקטיבית שתהיה רלוונטית לתוכן ובמקביל תמשוך את תשומת ליבו של הגולש וכו'.

8. מועד פרסום הפוסט:
האמרה: "תזמון הוא הכל" לא היתה יכולה להיות נכונה ורלוונטית יותר. למועד פרסום הפוסטים שלכם חשיבות אדירה על היקף החשיפה אליו. פרסום פוסט חדש ובתזמון נכון היא פעולה אסטרטגית לכל דבר. אני למשל, משתדל לפרסם פוסטים חדשים בערב יום חמישי, מתוך הנחה שרוב הגולשים יבלו יותר שעות בגלישה באינטרנט במהלך הסופ"ש, כשהם בסביבה הביתית והרגועה שלהם. בכך אני מצמצם התנגדויות טבעיות לחשיפה לתוכן חדש (עומס בעבודה, שעות לא רגועות, טלפונים במשרד….).

9. קידום אישי:
לאחר שכבר פרסמתם את הפוסט החדש שלכם, חשוב שתפרסמו זאת בכמה שיותר מקומות כדי להרחיב את היקף החשיפה אליו. בהנחה שאתם חברים בקהילות חברתיות ומשתמשים בכלי מדיה חברתית, השתמשו בכלים החינמיים העומדים לרשותכם כדי להפיץ את דבר קיומו. במידה ואתם לא, כדאי שתתחילו. באמת הגיע הזמן….

10. השתתפות בשיחה:
אחרי שהשקעתם כל כך הרבה משאבים בחשיבה, תכנון, כתיבה והפצת הפוסט שלכם, עכשיו זה הזמן שלכם לעקוב אחר הפעילות סביבו: בדקו את היקף החשיפה לתוכן שלכם בכל מקום בו ציינתם זאת, הגיבו לכל מי שהקדיש מזמנו ופרסם תגובה לפוסט, נסו לעורר שיחה רחבה יותר סביב התוכן שלכם במטרה להשיג את המקסימום מהפעילות כולה. ההשקעה באינטראקציה הזו תעודד גולשים לחזור ולקרוא פוסטים עתידיים ו/או לעקוב אחריכם במדיה החברתית.

לסיכום:
לפעמים התהליך שתיארתי מתרחש באופן אינטואיטיבי וללא חלוקה לשלבים ובפעמים אחרות נדרשת משמעת אישית כדי לוודא שכל אחד מהסעיפים מתקיים. זכרו שככל שתקדישו יותר משאבים בכתיבה ובפעילות סביבה, כך תמצבו את עצמכם ברמה גבוהה יותר ותגרמו ליותר גולשים להמשיך ולעקוב אחריכם.

מיותר לציין שכל אחד מהסעיפים מהווה נושא לפוסט מלא בפני עצמו (ואולי אני אפילו אעשה זאת בעתיד…), ובדיוק בגלל זה אשמח לשמוע את חוות דעתכם ומתוך ניסיונכם האישי.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.