……………………………….………………………………………….
כשמדובר במדיה חברתית, קיימת חזרה על סיסמאות כמו:
– המהות של מדיה חברתית היא יצירת שיחה ברשת
– חשוב להיות אדיבים, נחמדים ונדיבים בשיחות ברשת
– חשוב לדעת להאזין לשיחות המתנהלות ברשת, ולהגיב בצורה הולמת
– שיתופיות של תוכן היא ערך עליון וחשוב לשמור עליו

הנחות יסוד אלו מעלות מספר שאלות חשובות: מה קורה כשאתה, החברה או המותג שלך לא פועלים כך? מה המשמעות של נוכחות ברשת שלא מבוססת על הערכים והמהות האמיתית שלכם? אך השאלה העיקרית היא: האם ניתן לזייף נוכחות במדיה חברתית? והאם זה בסדר לעשות זאת?
בואו לא נהיה תמימים, בתחילת עידן הבלוגרים המושג "מדיה חברתית" טרם הומצא ובלוגרים היו אנשים שבחרו לנהל יומן רשת שבו הם מתעדים את חייהם עם כל מי שהתעניין בהם. אנחנו מדברים על תקופה לא רחוקה שבה עדיין לא חשבו אפילו על facebook, twitter, youtube ודומיהם, ובטח שלא נעשה שימוש שיווקי ועסקי בכלים שהיו אז קיימים. המון טוויטים, פוסטים ולינקים עברו ברחבי הרשת והבלוגוספירה מאז, חברות ומותגים הפנימו את הכוח האדיר של האינטרנט בכלל ומדיה חברתית בפרט כך שקשה למצוא מישהו שלא רוצה להיות חלק מהמשחק.

רשת האינטרנט ממציאה את עצמה מחדש בקצב מטורף, בכל refresh מתגלים כלים חדשים שמאפשרים דרך נוספת ליצור, לעקוב, לשתף, ליצור ללנקק (אני לא מאמין שהשתמשתי במילה הזו) במדיה חברתית והיד עוד נטויה. לכן, בדומה לכל מדיום תקשורתי אחר, אין זה מפתיע שחברות וגופים מסחריים ממציאות דרכים חדשות לפנות אל קהלי היעד שלהם, ולשווק ולפרסם את המוצרים והשירותים האחרונים. מצחיק להודות בזה, אבל קמפיין ברשת שמתבסס על באנרים ומיניסייטים כבר הפך למיושן בעוד יותר ויותר מפרסמים מפנים משאבים לשיווק ברשתות חברתיות, בדרכים יצירתיות במיוחד.

בהקשר של השאלה בה פתחתי את הפוסט: "האם ניתן לזייף נוכחות במדיה חברתית", התשובה הטבעית היא "כן". אם חושבים על זה, הדבר דומה להכשרה שכל איש מכירות מתחיל מקבל בקורס שיווק בסיסי. תהליך מכירה כולל כמעט תמיד התעטפות בדמות חדשה שמתאפיינת בדעות מוצקות ישירות לגבי המוצר ו/או שירות אותו הוא מנסה למכור. זה לא משנה אם איש המכירות מנסה למכור בושם, חבילת נופש או חשיפה תדמיתית. איש מכירות מוצלח הוא כזה שיודע להתאים את עצמו לכל סיטואציה, יודע ל"תרגם, את המסר השיווקי/ מכירתי לכל קהל יעד במטרה לקדם מכירה, והדבר חוזר על עצמו גם במדיה חברתית.

לכן, לדעתי ולצערי הרב כן ניתן לזייף במדיה חברתית. אבל חשוב לזכור שניתן ואפילו כדאי להתנהג עם פעילות בלתי כנה ברשת באותה הדרך שבה אתם מתמודדים עם אנשי מכירות מעצבנים שמספיק מבט אחד בעיניים כדי להרגיש את חוסר הכנות שמתחבאת מאחורי שיטות מכירה זולות.

אבל, וזה אבל גדול, המטרה של הפוסט הזה היא לא לדון בצדדים השליליים של השימוש במדיה חברתית אלא להתייחס דווקא לחברות ומותגים שפשוט לא מרגישים בנוח בשימוש במדיה חברתית, למרות שהם היו רוצים בכך. השאלה "האם ניתן לזייף נוכחות במדיה חברתית" מופנית בעיקר אליהם. מנהלי שיווק ומותג רבים טוענים שהם מבינים את הפופולאריות האדירה של מדיה חברתית, מודעים לכוח השיווקי האדיר שיש בה, אבל פשוט לא יודעים כיצד להשתמש בה ולכן לא מרגישים בנוח לאמץ אותה. הם לא יודעים מה להגיד, לפי לפנות, איזה מסרים להעביר ובעיקר חוששים לפגוע בתדמית של המותג ברשת בצורה לא מקצועית.

התשובה שלי לאותן חברות היא זו: ישנן דרכים רבות להתמודד עם מצבים בהם אנו לא מרגישים בנוח. אי הנוחות נוצרת בעיקר כתוצאה חוסר שליטה במצב (בין אם זה שליטה בידע, בכישורים או במשאבים). תמיד קיימת האופציה של הסתמכות על גורמים מקצועיים (פוסט בנושא ניתן למצוא כאן) אך חשוב גם לזכור שבכל מצב שבו אדם מעניין לרכוש ידע חדש בהכרח קיימות מגוון אופציות המציעות כלים לרכוש אותו. בין אם זה נעשה במסגרת פורמאלית של לימודים מקצועיים ובין אם ע"י לימוד עצמי הנובע מסקרנות טבעית, הידע נמצא שם!, רק צריך לחפש אותו בגוגל 🙂

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.