…………………………………………….
עם כניסת השימוש בפס רחב במשקי בית רבים ברחבי העולם (מגמה שרק הולכת ומתרחבת בכל שנה), עולה בהתמדה גם צריכת תוכן הווידאו שלנו. בלי לשים לב, אולי, אנחנו צורכים יותר תכני ווידאו באתרי שיתוף סרטונים כמו you tube כמו גם בפלטפורמות יעודיות שהקימו רשתות השידור הגדולות או מפיקות התכנים כגון HBO, NBC ואפילו כאן בארץ ע"י הזכניות הישראליות.

שילוב הגלישה בפס רחב והמגוון הרחב יותר של תכני ווידאו הניתנים לצפיה באיכות גבוהה וברצף הגיוני מעלות שאלות מתבקשות לגבי עתיד המדיום הטלויזיוני כפי שאנחנו מכירים אותו. ישנם כאלו שאפילו העלו תיאוריות לפיהן לטלויזיה אין עתיד כיוון שאת כל התכנים נוכל לצרוך באינטרנט. חברות הכבלים ו/או הלווין ברחבי העולם מציעות כבר שנים רבות טלויזיה רב ערוצית הכוללת מאות ערוצים (!) במקביל, ואפילו השקיעו ועדיין משקיעות משאבים רבים בפיתוח ממשקים המאפשרים לנו, הצרכנים "לשלוט" בתכנים שמעניינים אותנו, למשל: אפשרות להקליט תוכניות וסדרות, להריץ קדימה/ אחורה בזמן צפיה, לחסום פרסומות ואפילו ממשקי VOD שאמורים להפוך את חווית הצריכה והצפיה שלנו לאישיים ומהנים יותר.

בפועל, מה שקורה זה שאנחנו קודם כל מתקשים לפעמים לעקוב אחרי ההיצע האדיר שזמין עבורנו באין סוף הערוצים. בנוסף, רובנו מכירים את הסיטואציה שבה אנחנו לפעמים מתאימים את הלו"ז שלנו בהתאם ללוח השידורים כדי שלא לפספס תוכניות שאנחנו אוהבים (האפשרות להקליט תכנים פותרת חלקית את הצורך הנל, אך יש מצבים בהם חשוב לנו בכל זאת לצפות בשידורים חיים). בחזרה לגלישה בפס רחב, רשת האינטרנט הפכה מזמן ל-VOD הכי גדול וזמין שיש, כולל אפשרות לחפש בכל רגע את התכנים שמענינים אותנו, ואם לוקחים בחשבון את סך שעות הגלישה היומיות/ חודשיות שלנו עולה שאלה מתבקשת: למה אנחנו צריכים לפצל את הזמן שלנו ע"ג פלטפורמות שונות אם הכל זמין בכל מקרה באינטרנט?

אותם חוקרי תרבות וטכנולוגיה טוענים כבר שנים שהעתיד של הטלויזיה הוא האינטרנט! איכות התכנים אמורה להשתפר כל הזמן תוך שילוב שידורי HD, ממשקי ניהול מותאמים אישית שיאפשרו לנו לצרוך את התכנים שלנו מבלי לראות יותר פרסומות, שילוב טכנולוגיית 3D שיקפיץ לתוך הסלון שלנו את העלילה, חיפוש והתאמה של תכנים לטעמים האישיים, שיתוף סימולטני של תכנים עם חברים ברשת, המלצות על תכנים ועוד ועוד….

העובדות בשטח אומרות אחרת: למרות עליה הגדולה בחיבור משקי בית לאינטרנט מהיר (בעיקר בצפון אמריקה במערב אירופה וגם בישראל), רבים לא ממהרים לנטוש את מכשיר הטלויזיה שלהם ושומרים את נאמנותם לצריכת התכנים במתוכנת המסורתית, בחברת המשפחה וחברים, מסביב לשולחן הקפה. אחד הגורמים לנאמנות זו נובעת מהעובדה שזה פשוט לא נוח לצפות בשידורי ווידאו/ טלויזיה ע"ג מסך המחשב האישי, גם אם מדובר במסכים רחבים ואיכותיים. סיבה נוספת היא העובדה שהטלויזיה הוא לא רק כלי לצריכת מידע, אלא מהווה מרכיב חברתי-משפחתי! אצל רובנו הטלויזיה ממוקמת בסלון, שם כל בני המשפחה והחברים נהנים מצפיה משותפת בתוכניות, פעולה שכמעט אינה אפשרית מול מסך המחשב (המחשב האישי נמצא לרוב בחדרי עבודה או בחדרי הילדים, דבר שהופך את הצריכה המשותפת לבעייתית).

האם זה אומר שההערכות לפיהם אין עתיד לשידורי הטלויזיה אינן נכונות? האם אותם חוקרי תרבות וטכנולוגיה פספסו בקריאת המפה? כנראה שלא! אם מצד אחד יש עליה מתמדת במשקי הבית המחוברים לאינטרנט בפס רחב ויש עליה מתמדת בכמות תכני הווידאו שגולשים צורכים ברשת, ומצד שני ב-Money Time צרכנים לא ממהרים להחליף את הטלויזיה המשפחתית במסך המחשב, המסקנה היא שבמקום שהטלויזיה תבוא לאינטנרט, האינטרנט יגיע לטלויזיה!

רובנו מכירים ניסיונות שונים ומגוונים לבצע את החיבור המתבקש הזה בין מכשיר הטלויזיה שנמצא בסלון לבין רשת האינטנרט וכל הנוחות והאפשרויות שהיא מציעה. השילוב בין רשת האינטרנט למכשיר הטלויזיה הביתי שלנו פותח עולם חדש של אפשרויות הן מסחריות ושיווקיות והן מבחינת אופן צריכת המידע המהוות התפתחות אבולוציונית לאפשרויות הקיימות היום:

1. אין לוח שידורים קבוע ומוגדר. כולנו נוכל לבצע חיפוש של התכנים המענינים אותנו ולצפות בהם בזמן שנוח לנו.
2. אין מגבלת שטחי אחסון כי אין כונני זיכרון כפי שיש היום בממירים הדגיטאליים, הכל נמצא ומאוחסן ע"ג הרשת.
3. מודלים חדשים של קניית תכנים: בדומה למודל העסקי של חנות המוזיקה והווידאו של "אפל", במקום לשלם עבור רוצים שאנחנו חושבים שנאהב ונצפה בהם (לרוב הקניה מתבצעת עבור סדרות בודדות המשודרות בערוץ), ניתן יהיה לשלם עבור תוכניות, סדרות וסרטים ספציפיים שנרצה.
4. אוהבים תוכניות וסרטים ישנים? נהנים להתרפק על הנוסטלגיה? מה יותר נוח וזמין מאפשר תכנים ישנים ברשת?

לסיכום, מוקדם עדיין לקבוע איך תיראה הטלויזיה של העתיד וכיצד תשתלב בסופו של דבר רשת האינטרנט בתוכה. מה שכן ניתן לקבוע בוודאות הוא שכל אותם יתרונות שיציע השילוב הנל יתרום גם לנו-הצרכנים וגם ליצרני ומפיקי התכנים: שילוב מאפייני רשת האינטרנט במכשיר הטלויזיה שלנו יאפשר לנו הצרכנים חופש בחירה מוחלט, התאמה אישית של תכנים וזמינות וגמישות מירביים תוך אפשרויות שיתוף ברשת (בעזרת ממשקים בטלויזיה), להגיב לדרג ולהמליץ על תכני ועוד. כל אלה כמובן מהווים בסיס לפיתוח מודלים עסקיים חדשים ומרתקים עבור מפיקי התכנים.

תחשבו על מצב שבו אנחנו הצרכנים בוחרים את הסדרות, תוכניות וסרטים שאנחנו רוצים (בין אם בחינם ובין אם בתשלום) ויכולים למשל לשתף בכלי מדיה חברתית עם חברים ומשפחה בזמן הצפיה. נוכל  לשוחח איתם על התוכנית, להזמין אחרים להצטרף לצפיה ולשיחה, להמליץ ולדרג תכנים ועוד. מפרסמים מצד שני יוכלו להתאים מוצרים ספציפית לתוכנית/ סדרה ולהציף אותם ישירות למסך כך שיהיו מותאמות לצופים ולצרכים שלהם. תחשבו על כל עולם הלימודים מרחוק! מוסד חינוכי פותח ערוץ שידור ומציע את התכנים החינוכיים שלו עבור גולשים שרוכשים אותם. מלבד אפשריות השיתוף של המידע, ניתן יהיה להציע מוצרים כגון ספרי לימוד, כלי כתיבה או כל מוצר אחר שרלונטי לתכנים המשודרים. כל ערוץ יכול למעשה להפוך לקבוצת קניה ממוקדת שלה הכוח לקבל הנחות והצעות למבצעים מיוחדים. (מזמין אתכם לקרוא פוסט שכתבתי בנושא: "מגמה חמה בעולם המדיה החברתית: קניה קבוצתית-חברתית").

ללא כל ספק החיבור בין רשת האינטרנט לטלויזיה שלנו הינו צעד מתבקש ואפילו דטרמניסטי שלבטח ישפיע עמוקות על התרבות שלנו כמו על האופן שבו אנחנו נצפה בווידאו/ טלויזיה, על האופן שבו נתקשר אחד עם השני, נצרוך מוצרים ועוד. אשמח לשמוע את דעתכם לנושא, כיצד אתם רואים את עולם הטלויזיה תוך שילוב רשת האינטרנט. איך זה ישפיע על היום יום שלנו? על האופן שבו אנחנו מתיחסים למדיום הטלויזיוני שהפך ממזמן לחלק מרכזי בחיינו.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.