© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com


בשבועות האחרונים התעוררה (באופן לא מפתיע), שיחה ערה ברחבי הרשת ומחוצה לה לגבי ההשפעה של משבר הקורונה על הטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת של תעשיות וארגונים רבים. האמנם?


חלק טוענים שלא מדובר בטרנספורמציהאמיתית, ושזו טעות לקרוא לה כך, ושצריך לזכור שאימוץ ושימוש נרחב ב-ZOOM (שם קוד) הוא אמצעי, כלי בודד שמסמל טקטיקה ולא אסטרטגיה של פיתוח עסקים דיגיטליים אמיתיים.


במילים אחרות, למרות התחושה שמאפיינת ארגונים ותעשיות רבות בתקופה הזו: תחושה שהמציאות הנחיתה מהר מאוד צרכים חדשים ובעקבותן אימוץ חשיבה חדשה על הערך שכלים דיגיטליים יכולים לספק, המהות האמיתית של טרנספורמציה באמצעות דיגיטל לא שונה מלפני המשבר, ושכדי לייצר טרנספורמציה אמיתית נדרש הרבה יותר, החל מחזון והגדרה של המטרות והאסטרטגיה העסקית, דרך שינוי תהליכי העבודה ובניית פרופיל האנשים שיכולים להוביל את השינוי, ועד הסטה של המשאבים הנדרשים, גם אם הם דלים יותר בתקופה הזו.


אחרים מסתכלים על המצב בצורה קצת שונה, ואומרים שגם אחרי המשבר, הדברים לא יחזרו להיות מה שהיו.בעיני, אחד השינויים המשמעותיים שקורים כרגע הוא, שהאסימונים נופלים מהר יותר. הכוונה היא שבארגונים רבים מנהלים ועובדים מבינים שאפשר וצריך אחרת: רזה יותר, גמיש יותר, יצירתי יותר, מעמיק יותר, לעשות יותר עם פחות.


תחשבו על זה:תפיסות ישנות לגבי מה אפשרי או לא אפשרי (החל מעבודה מרחוק, פגישות, שינוי מודלים עסקיים ועוד) מקבלות סיבוב מהיר במטרה להתאים למציאות החדשה.


אם עד לפני המשבר נערכות שיחות הנהלה על "האם כדאי לעבור לענן?", יתחלפו ל: 100% ענן, אם עד לפני המשבר תהליך קבלת הייעוץ וההחלטות מוסגרו לפונקציות ספציפיות, להערכתי אחרי המשבר תהיה פתיחות גדולה בהרבה כי בשורה התחתונה, לאף אחד אין בעלות על הרעיון הגדול (או הקטן) שיכול להביא אימפקט אמיתי לעסק (אמירה וותיקה שלדעתי תקבל חיזוק לאור המשבר), והכי חשוב (וזו תובנה שהגעתי אליה בעקבות פוסט שפרסמתי לגבי zoom, כלי שרחוק מלהיות מושלם אבל בסוף הוא פשוט, ופשוט עובד...): אם לפני המשבר כל נושא - User Experience היה Nice To Have, לדעתי החשיבות שלה כעת תזכה לקדמת הבמה, כשמנהלים יבינו את הקריטיות של חווית הלקוח, הן עבור עובדים והם עבור הלקוחות לפני הרבה דברים אחרים. 


וה-נקודה החשובה, לדעתי:כולנו גם צרכנים של שירותים ומוצרים. מי שעד עכשיו נמנע מצריכה של שירותים דיגיטליים, או שאמר שבחלק מהמצבים הוא מעדיף חוויה אנלוגית, או שהוא לא רואה איך הדיגיטל באמת מייצר אימפקט, מבין כעת שכן אפשר אחרת, ושיש יתרונות באלטרנטיבה ובעיקר שעכשיו שהעולם כולו טעם מהיתרונות של תפיסת ה"מרחוק" יהיה קשה לחזור אחורה.


זה לא אומר שכל צורת תקשורת ועבודה שהתרגלנו אליה במשבר הנוכחי ילוו אותנו גם אחרי, אבל רוח התקופה תשפיע לדעתי על כולנו בהסתכלות קדימה.


אבל, וזה אבל חשוב:דיברתי עם לא מעט אנשים בתקופה הזו שמעבירים ביקורת על בנקים, קמעונאים ועסקים שטוענים שהם "ביחד איתנו" בתקופה הזו. חלקם עושים עבודה מעולה, אחרים, כמו בזמן שגרה,תקועים בסיסמאות...אחרי המשבר צרכנים יזכרו את הגופים שעזרו וייצרו ערך אמיתי. מי שיפיק מהשינוי והתובנות שהוא מייצר שינוי אמיתי עם הסתכלות קדימה, יהיה זה שיתאים עצמו לאתגרים עתידיים, שעוד יבואו. 


למי שמעוניין, כתבה קצרה אבל מעניינת בדיוק על הנושא הזה.לינק.



1.הצרכנים בסין יכולים לצאת מהבית כדי לבצע קניות. אבל נתוני הקניות און ליין מראה שהם עדיין בוחרים לקנות מהבית.לינק.


2.רשת ההמבורגרים האמריקאית שיק שאק הבינה שאנשים נמנעים מלהזמין הביתה כי המנות מגיעות קרות, אז היא השיקה קופסאת "עשו זאת בעצמכם" שמגיעה עד הבית.לינק. אבל, יאמר לזכותם, רשת "אגדיר" עשתה את זה קודם  (קרדיט: סוכנות Modern Talking). לינק.


3.פסטיבל ה- ZOOM מציף בעיות קשות באבטחת המידעשל המשתמשים.לינק. אגב, תופעה חדשה היא ZOOM BOMBING, אנשים זרים שמצטרפים לפגישות ב- ZOOM ללא הזמנה (מסתבר שזה ממש פשוט). אז כדאי להוסיף סיסמא לפגישה, למנוע אפשרות להעברת קבצים, מנעו אפשרות של "הצטרפות לפני המארח", ואפילו הפעילו אפשרות שמונעת מכאלו שהוסרו להצטרף בשנית.


4.לא רק בישראל, גם בבריטניה שיתוף פעולה בין חברות הטלקום לבין הרשויות רותמות ניתוח דאטהשנובע מהסלולריים כדי להילחם בהתפשטות הקורונה.לינק.


5.מדהים אותי לראות כיצד ענף המוזיאונים והגלריות התאימו עצמם למצב שבו למבקרים אסור להגיע. בדומה למוזיאונים פה בארץ, הנה רשימה של 10 מוזיאונים ולגריות שמציעים סיורים וירטואליים מעולים.לינק.


6.אתם פשוט חייבים לראות את אוסף הגאדג'טים והמכשירים האלו. מעניין היה לצלול לתהליך האפיון עיצוב והפיתוח שלהם ולהבין כיצד הם תוכננו עם מחשבה לייצר ערך למשתמשים.לינק.


7.מנהלים ומובילי ארגונים נמצאים בנקודת זמן קריטית, הנה 3 מאפיינים ויכולות שכל מוביל צריך לאמץ, במיוחד בתקופת משבר (כתבה מעולה של חברת IDEO).לינק. אגב, מדובר במבחן אש אמיתי עבור מנכ"לים צעירים שזו הפעם הראשונה שהם נדרשים להתמודד עם מצב כזה.לינק.


8.נלחמנו כל כך חזק בשנים האחרונות לצמצם את זמן המסכים (שלנו ובעיקר של הילדים), ועכשיו? הביאו את המסך!כתבה של הניו-יורק טיימס.לינק.


9.ועוד בהקשר של שינוי דפוסים ב-180 מעלות: לפני המשבר צורת ההתקשרות המועדפת, בעיקר בקרב צעירים הייתה הסתמסות בכלים הדיגיטליים השונים. ועכשיו?בגלל הגעגוע לתקשורת הבין אישית, ישנה עליה בשיחות ה"רגילות".לינק.


10.הכי רטרו 2020 שיש: הפטיפון הזה מאפשר להקליט/להדפיס תקליטים אמיתיים אצלכם בבית.לינק.


1. השפעות הקורונה על דפוסי הצרכנות. אומרים שמחלת הסארס היתה הקטליזטור המשמעותי להתחזקות האיקומרס בסין, מה שהוביל בין היתר להקמה של אליבאבא. מה יהיו ההשפעות של המשבר הנוכחי על הצרכנות וכיצד היא תתעצב? מאמר מעניין של Boston Consulting. לינק.


2. מחפשים דרך להעביר את הזמן בבית?10 דרכים יצירתיות של סוכנויות פרסום וקריאייטיב בזמן הקורונה. יש פה מקבץ מעניין של רעיונות שיפעילו את העובדים שסגורים בבתים ואולי גם תקבלו רעיון עבור הלקוחות שלכם. לינק.


3. שירותי השליחויות וההזמנות עד הבית חווים ביקוש אדיר בימים אלו, כך גם צפויה עליה בפעילות האיקומרס. אמזון למשל, הודיעה שהיא מתכוונת לגייס כ-100,000 עובדים כדי לתמוך בפעילות. לינק.


4. רשומה מפורטת וסופר יעילה המרכזת טיפים, קישורים והמלצות במיוחד עבור ארגונים וצוותים, לגבי עבודה מרחוק, שמירה וחיזוק התרבות הארגונית ועוד. שווה להציץ. לינק.


5. "מי שצריך להיות צודק לפני שהוא זז קדימה, לעולם לא ינצח. המושלם הוא האויב של הטוב, במיוחד במסגרת קבלת החלטות בתקופה שכזו. מהירות מנצחת מצב מושלם, הבעיה כרגע היא שכמעט כולם מפחדים לטעות"... תמיד טוב, ועכשיו במיוחד, לקרוא את הדעות של סקוט גאלווי. לא לפספס. לינק.


6. אל תהיו ציניים לגבי הכתבה הבאה: סופרמרקטים שקיבלו גישה למידע ממשלתי מתעדפים משלוחי מזון הביתה לצרכנים מבוגרים שנמצאים בקבוצות סיכון ולא יכולים לצאת מהבית. לינק.


7. ידעתם שאפשר להציג רקע מעוצב לשיחת ה-ZOOM שלכם? זה הזמן להיות יצירתיים. לינק.


8. כתבה מעולה של הניו-יורקר על איך החיים בסין נראים בזמן ההתמודדות עם המגיפה. סין שונה משאר העולם בכל כך הרבה רמות ומובנים, כך גם בתגובה ובהתמודדות שלהם. לינק.


9. הצצה עמוקה ל- ByteDance, ה-unicorn ששווה 75 מיליארד דולר ושמחזיק את TikTok, האפליקציה השלישית מבחינת הורדות בעולם.לינק.


10. "בבת אחת קפצנו לשנת 2025": אלעד גולדנברג (לשעבר בכיר ב- eBay ישראל) בראיון מעולה בגלובס על המוכנות של הקמעונאים הישראלים להתמודד עם המצב, ומה צריך להנחות אותם בהסתכלות קדימה. לינק.