ברוכים הבאים לשנות ה-20. מוכנים לשינוי?


אז קשה להאמין אבל אנחנו רשמית ב-2020. הייתם מאמינים? המספר הזה נראה כאילו לקוח מתוך סרט מדע בדיוני ומצד שני, מדע יש אבל בדיוני עדיין לא ממש. 

אז מה בעצם כן השתנה? הרי מדברים על טרנספורמציות, אתגרים והזדמנויות, אז מה בפועל השתנה? בעיקר שלושת הדברים הבאים:

1. קצב השינוי

מעבר לעובדה שהוא הופך מהיר יותר, הוא כעת גם גלובלי ואקספוננציאלי, אך למרות זאת, רוב הארגונים הם לא כאלו, ז״א קיים פער הולך וגדל בין קצב והיקף השינוי לבין היכולת של רוב הארגונים להתאים עצמם לשינויים הללו.

2. יתרון הגודל הופך למגבלה

בעבר, יתרון הגודל עזר לארגונים רבים להתמודד עם התחרות בשוק: אם זה היתרון היחסי הנובע מכוח העבודה הרחב שלהם, לרוב אותם ארגונים גדולים יכלו גם למשוך את הטאלנטים הטובים ביותר וגם להציע להם את האופק המקצועי האטרקטיבי ביותר, הם נהנו גם מעומק הכיסים מבחינת תקציבים, ואפילו היכולת להתמודד עם הרגולציה ו/או לקבל אשראי אטרקטיבי יותר כדי לצמוח.

אבל, מה שבעבר נחשב ליתרון הפך וממשיך להפוך מיתרון למגבלה, כזו שמקטינה את היכולת של אותם ארגונים להגיב מהר לשינויים. סרבול, בירוקרטיה, כבדות מחשבתית וחוסר ברעב היסודי, וכל אותם חברות "מהסוג החדש" שנתפסות כאטרקטיביות יותר, במיוחד עבור טאלנטים גם מצליחים למשוך אותם אליהם, מה שעם הזמן גורם לארגונים הגדולים והמסורתיים להיתפס כמיושנים.

3. תפיסה, ערכים ומודלים עסקיים חדשים

חברות "מהדור" החדש מעצבות תפיסות עסקיות ומודלים עסקיים, ניגשות לאתגר העסקי דרך משקפיים אחרים לגמרי, עם נקודת מבט שמתאימה יותר לאתגרים שקיימים בשטח. 

אז מה זה אומר? שהגיע הזמן לשאול את השאלות הכואבות. השאלות שגורמות לרוב ההנהלות לזוז באי נוחות בכיסא. למשל:

אם הייתם מתחילים את העסק מחדש היום, מה הייתם משנים ועושים אחרת?

מה היה נשאר זהה?

מה נדרש כדי להגיע לשם? באיזו נקודה נכון לחזור להתחלה ולחשוב מחדש ואיך זה יראה/יבוצע? בנפרד? או במסגרת הקיים?

עם איזה משאבים? האם מה שיש מספיק כדי להגיע לשם?

אם לא, מה צריך כדי שכן?

במידה ולדעתכם לא נדרש שינוי (אין דבר כזה...), כמה זמן אתם יכולים להמשיך בתצורה הנוכחית? ---

עכשיו דמיינו לעצמכם ישיבת הנהלה/דירקטוריון כשמצגת עם השאלות האלו פרוסות לפניהם. איך היה ממשיך הדיון מהנקודה הזו והלאה? 

בנקודה הזו בדיוק מתחלקים הארגונים. יש רבים שלא מוכנים לקחת על עצמם את עצם ההתמודדות עם השאלות האלו, כי הן אכן קשות, מורכבות, יקרות, מרובות סיכונים ולוקחות שנים ליישם. ממליץ לכם לעצור לרגע ולצפות בסרטון הזה של סטיב ג'ובס שצולם בכנס מפתחים ב-1997, עם חזרתו של ג'ובס למנכ"ל את אפל. שימו לב לתגובה שלו כלפי הביקורת שהופנה אליו מאחד מהמשתתפים בקהל. התשובה אומרת את הכל ועדיין רלוונטית היום. לינק.

אפשר להסתכל על העבר ולהעביר בקלות ביקורת על חברות כמו Kodak, Blockbuster ו-Nokia (דוגמאות שאכן נשחקו עד סף בעשור האחרון...), הטעות שלהן הייתה שהם לא הסתכלו מספיק קדימה אל עבר העתיד. והאמת, במובן מסוים קשה גם להאשים אותן, כי זה אחד הדברים שהכי קשה לארגונים עשות. מספיק לחזור לרשימת השאלות הכואבות כדי להיזכר עד כמה עצם הדיון הוא מורכב.

תוסיפו לזה את העובדה שבהרבה ארגונים כיום התחושה הכללית היא של חוסר בהילות, ז"א קיים קונצנזוס לגבי ההתנהלות השוטפת (נכון, ביקורת עצמית פה ושם, אבל בסוף היום הארגון ישן טוב בלילה מבלי לחשוב קדימה על המציאות שמשתנה). במשך שנים קמעונאים התעלמו מאמזון כי קטלגו אותה כמכירות און ליין, כפעילות נפרדת שלא מאיימת עליהם.

היום, כמובן, התפיסה הזו נתפסת כמגוחכת לגמרי. חברות ענק כמו פייסבוק וגוגל עם מיליארדים של משתמשים מחזיקים את הכוח להיכנס לתחומים אחרים ולשרת את אותו קהל עצום בקלות רבה יחסית. לכן, שלב מפתח בשינוי הוא קודם כל להסתכל קדימה ולא רק אחורה או על מה שקורה היום.

אבל, חשוב גם לזכור את מה שלא משתנה: קצב השנוי אמנם גדול ומהיר, אבל במקביל לצורך המהותי לזהות את ההזדמנויות שבשינוי חשוב גם לזהות את מה שלא משתנה ולשמור על האיזון בניהם. פה הרבה ארגונים טועים כשהם משכנעים את עצמם שדברים משתנים כשלמעשה הם לא, בעיקר סביב תפיסות אנושיות בסיסיות בתהליך קבלת ההחלטות שלהם.

בסופו של יום לא כולם צורכים תוכן ושירותים דיגיטליים, לא כולם מעבירים כסף אחד לשני בביט, לא כולם מזמינים חדרים ב-air bnb במקום במלון ולא כולם נוסעים בכלי רכב שיתופיים או מחזיקים בעוזרת חכמה בבית.

יחד עם זאת בסבירות גבוהה קצב והיקף האימוץ של טכנולוגיות דיגיטליות ילך ויגבר, נרכוש יותר און ליין, תחום התחבורה הציבורית ישתנה ויאמץ כלים ותפיסות חדשות, סביר שבעתיד ממשקים קוליים יהפכו לנורמה רחבה יותר.

אבל כאמור כל אלו- ספקולציות. מה שבוודאות לא ישתנה זה צרכים אנושיים בסיסיים כמו הצורך בקשרים בין אישיים והרצון שלנו לבטא עצמנו, ולחזק אמון באחרים ובמותגים שאנו צורכים. הדרך לשם משתנה, לא המהות. 

7 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com