© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com

ד"ר אמזון יקבל אותך עכשיו


זה לא סוד שג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון זיהה וסימן את תחום ה- Health Care כמטרה. שאלת טריליון הדולר היא: האם הוא יצליח לשבש (במובן של להביא חדשנות) לשוק הסופר מורכב בארה"ב ולעשות לתחום הביטוח והשירותים הרפואיים את מה שעשה בהצלחה פנומנלית בתחום הקמעונאות? החומר למחשבה של השבוע מתבסס על מאמר מקיף ומקצועי שהתפרסם בגיליון דצמבר של מגזין Newsweek. ריכזתי פה את הנקודות שלדעתי הן המרכזיות בדיון. 

נתחיל מרמת המאקרו: אמזון לא לבד. ענקיות הטכנולוגיה של סיליקון וואלי סימנו את תחום השירותים הרפואיים כשוק בעל פוטנציאל שיבוש אדיר וכפועל יוצר גם הזדמנות עסקית שיכולה לשנות את תנאי השוק. גוגל, אפל, אמזון ועוד, כולן רוצות נתח מהעוגה בדמות מהפיכה דיגיטלית בתחום המורכב והלא יעיל הזה כיום. 

מה שהחל לפני כעשור עם תמריצים ממשלתיים כלפי חברות הביטוח והבריאות לאמץ טכנולוגיות חדשות במטרה להתייעל ובעיקר להציע ללקוחות חוויה שקופה וטובה יותר, מקבל רוח גבית מוגברת מחברות הטכנולוגיה שרוצות ליישם את חזונן, כל אחת בדרכה. אבל, יוזמות ספורדיות כמו שעונים וצמידים חכמים שמנטרים את פעילות המשתמש במטרה לשקף לו/לה תמונת מצב בריאותית עדכנית, רחוקים מלענות על הפוטנציאל במהפיכה אמיתית בתחום. מה שחסר, בדיוק כמו בענף הקמעונאות, הוא לחבר בין הנקודות, רצף כרונולוגי, חוויתי, טכולוגי ועסקי בין כל החלקים הנעים בפאזל הזה, כשבמרכז אמור להיות - הלקוח.

אנליסטים רבים מאמינים שאמזון היא מועמדת טובה לייצר את המהפיכה. סביר שיום יגיע וחווית הצריכה של שירותים רפואיים יהיו פשוטים וקלים בדיוק כמו להגיד "אלקסה, נגמר לי החלב, תזמיני לי הביתה...". זה לא אמור גם להפתיע אף אחד, שכן מדובר בענף שמגלגל כ-230 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד, ו"חשבון" לאומי בגובה של 3.5 טריליון דולר ברמת העלויות לרשויות. את כל זה אמזון רוצה לשנות. 

למה לא בעצם? שוק ה- Health Care מעולם לא היה Shoppable, מכל הסיבות הלא רלוונטיות לנו הצרכנים. אז למה שהחוויה לא תהיה קלה ופשוטה דרך (ואולי בזכות) אמזון? למה שלא נוכל להיכנס לאתר או האפליקציה, לחפש שירות/מוצר רפואי/ביטוחי, לקבל מניפה של אפשרויות המדורגות לפי סדר כלשהו, עם דירוג גולשים, המלצות, סינון לפי עלויות, וכמובן אפשרות הזמנה או צריכה בלחיצת כפתור. ואם מדובר בשירות מורכב יותר, כזה שבכל זאת מצריך פגישה עם רופא/איש מקצוע, אז עדיין כל זה אפשרי דרך האתר/אפליקציה ברמת התיאום או אפילו שיחת הווידאו. שלא לדבר על תרופות ומוצרים רפואיים שיישלחו תוך 24-48 שעות עד פתח הבית עם שליח.  השאלות הקשות:

בכל זאת, יש הבדל מסוים בין הזמנה של קרטון חלב לבין קניה של שירות בריאותי. השאלה היא האם מספיק אנשים יעדיפו לצרוך שירותי בריאות ורפואה בערוצים הדיגיטליים, בדומה להתנהלות כיום מול אמזון (בהנחה שלא מדובר בצורך עם מורכבות גבוהה כמובן)? מה מידת האמון שהציבור יעניק לאמזון או שחקן אחר בהיבט של אבטחת מידע ופרטיות? והאם הם גם צריכים?

מה אנחנו יודעים עד עכשיו לגבי האספירציה של אמזון בתחום שירותי הבריאות? בינואר 2018 אמזון חברה לטייקון וורן באפט ולתאגיד שלו Berkshire Hathaway ולתאגיד הפיננסי JP Morgan כדי לייצר שותפות בתחום. מאז היה שקט בגזרה זו. במקביל, אמזון פיתחה אפליקציה שמיועדת לשימוש קבוצה של 1.25 מיליון עובדים המועסקים אצל שלושת החברות (סגורה לקהל הרחב), באמצעותה נערך ניסוי, שנועד לאסוף דאטה על השימושים ובדיקת היתכנות עסקית ותפעולית. 

כיוון אפשרי (ומאוד מעניין) שאנליסטים מעלים לגבי האסטרטגיה של אמזון בתחום, יכול להתבסס על פעילות שירותי הענן של אמזון (AWS): בדיוק כפי ששירותי מחשוב הענן הוקמו קודם כמענה לצורך הפנימי של אמזון, ולאחר שהצליחו וגם נבנו נכון הפכו לתשתית טכנולוגית עבור חברות וארגונים חיצוניים, המאפשרת להם לפתח ולנהל על בסיסם שירותים דיגיטליים (פעילות המניבה כ-35 מיליארד דולר בשנה), כך גם סביר שתחום ה- Health Care, או בשמו הנכון יותר: Telemedicine, ייבנה כסוג של תשתית טכנולוגית, שתאפשר לחברות ביטוח ,רפואה ושירותים רפואיים להנגיש ללקוחות שירות "אמזון סטייל" בייעילות ובסקיילביליות המתבקשת. 

זאת ועוד, לתחום ה-Telemedicine של אמזון יש פוטנציאל לגמד את פעילות שירותי הענן (AWS): אם 5% בלבד בשוק ה- Health Care בארה"ב יופנו לטובת הפעילות העתידית של אמזון, הרי שמדובר בכ-200 מיליארד דולר הכנסות בשנה, 10 מיליארד דולר ברווחים. וזהו חישוב זהיר ואפילו צנוע ביחס לדומיננטיות של ענפים אחרים שאמזון נכנסת אליהם. 

לסיכום, כי אפשר להמשיך ולכתוב על זה בלי סוף, אמזון ידועה בצעדים הזהירים שלה, בטח כשמדובר בכניסה לשוק חדש, מורכב, ומלא פוטנציאל כמו שוק ה- Health Care. אבל, ביום שהיא תשיק שירות/תשתית טכנולוגית שתחבר בין החלקי הפאזל, כפי שהם מחולקים ויש שיגידו שבורים בשוק שירותי הבריאות בארה"ב, ואם אותם ערכים שהנחו אותה בענפי הקמעונאות ושירותי הענן ינחו אותה גם הפעם, הרי שזו תהיה מהפיכה של ממש. 

11 צפיות