ההבדל בין ניהול מוצר לניהול פרויקט, ולמה אתם צריכים כזה


בחרתי להתייחס השבוע למכנה משותף לכל ארגון באשר הוא: ניהול פרויקטים ומוצרים. אציין ברשומה הנוכחית את דעתי האישית, וכמובן שכל אחת ואחד מכם יכולים לקחת מפה את מה שלדעתכם רלוונטי לארגון שלכם. ברוב הארגוניo המסורתיים, מקובל לרוב לנהל פרויקטים שונים במהלך השנה, נגזרת של תכנית העבודה השנתית. להבדיל, בחברות סטארטאפ ו/או חברות בעלות אוריינטציה טכנולוגית מובהקת, קיימת פונקציה חלופית/נוספת שהיא: מנהל/ת מוצר. על פניו נראה שמדובר, כמעט, באותה הפונקציה, אך במציאות ההבדל הוא עצום. לא אנסה אפילו לתת את ההגדרה המקצועית לכל אחד מהם, אבל כן אתאר את דעתי לגבי ההבדלים ביניהם: מנהלי פרויקטים, אחראים לרוב על תחום מסוים ובמסגרתו מתבצעים בשוטף פרויקטים ומשימות שונות, בהתאם לדרישות העסקיות ולמשימות השונות במסגרת תכניות העבודה. אך כפועל יוצא מעצם המילה "פרויקט", יש לו: מטרה, תקציב, משאבים וכמובן- לו"ז. במילים אחרות, יש התחלה וסוף. היכולת של מנהל/ת הפרויקט לרתום את השותפים העסקיים לטובת הפרויקט הם קריטיים לטובת קידום הפרויקט, ואפשר אפילו להגיד שהצלחתו תלויה בהם. פה נוצר פוטנציאל לקונפליקט, כיוון שבמצב כזה, המטרות והיעדים של כלל השותפים לפרויקט לא בהכרח חופפים ותואמים, עובדה שיש לה השלכות על התהליך והתוצר בסופו. אני לא מדבר אפילו על פוליטיקה פנים ארגונית שקיימת בכל מקום, אלא אפילו על מידת ה- Attention שכלל השותפים יכולים להפנות לטובת הפרויקט, וזה מייצר במגבלה. להבדיל, מנהלי מוצר פועלים בסביבה קצת שונה, כזו שמתאפיינת לרוב כצומת המחבר בין: האקו סיסטם העסקי, הטכנולוגי, העיצובי והחוויתי. בדומה למנהלי הפרויקטים, גם האופי, יכולות ותפיסה של מנהלי המוצרים קריטיים להצלחה, רק שהגדרת התפקיד של מנהלי המוצרים שונה במובנים רבים מזו של מנהל הפרויקט, שכאמור נדרש להוביל וליישם דרישות שונות בנושא מסוים, אבל לא אחראי באופן הוליסטי על המוצר בסופו של דבר, וזה ההבדל המשמעותי פה. לתפיסתי האישית, הגדרת התפקיד של מנהל מוצר הוא אחריות מלאה על "חיי", איכות והתקדמות המוצר, בין אם מדובר בהקמה של מוצר חדש ובין אם קיים. עבור מנהל המוצר אין התחלה וסוף, לא מדובר במשימה ליניארית שמסתיימת עם העליה לאויר, אלא מעגל שלם שלמתחיל מעצם הגדרת החזון של המוצר, דרך האופן שבו מנהל המוצר משתף ואפילו מגייס את השותפים והצוות להבין ולהתחבר לאותו החזון (דוגמה מעולה לתוצר כזה היא זו של אילון מאסק) מיפוי המטרות העסקיות, ריכוז ותעדוף הדרישות, הבנה מעמיקה של השוק בו המוצר פועל, כולל הבנה מעמיקה ומקיפה של ההזדמנויות והאיומים שמעצבים אותו, הבנה עסקית ותפעולית של המוצר, הטכנולוגיות שמשפיעות ומרכיבות אותו, מה מאפיין את המשתמשים של המוצר, מה חסר להם, הבנה עמוקה של המטריקות הנובעות מהשימוש במוצר, ניהול ה-Road Map להמשך הפיתוח שלו, ועוד ועוד.... הכתבה שצירפתי מהווה הסתכלות מעמיקה להגדרת התפקיד של מנהלי המוצרים, ומתמקדת בעיקר בניתוח הממדים השונים המעצבים את עולמו של מנהל המוצר, המורכב מ: חזון, אסטרטגיה, עיצוב וביצוע. לכל מימד כזה תמצאו בקישור פירוט מאוד מעניין שאני ממליץ לקרוא, ואני בטוח שזה יגרום לכם לחשוב על הגדרות התפקיד אצלכם בארגון ואולי אפילו על מבנה תהליך העבודה. צירפתי בהמשך גם מסמך של חברת אפל משנת 1977, אמנם הכותרת מתייחסת לפילוסופיה השיווקית, אבל אפשר לקחת את זה גם לרמה גבוהה יותר בהקשר שלנו, וקרידט ל: Eran Fridman). לינק למקור >


0 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com