היררכיית הסושיאל


בכנס שהתקיים לאחרונה, מנכ"ל ומייסד SNAP איבן שפיגל תיאר את היררכיית הסושיאל, לתפיסתו. אני חייב להודות שאני לא לגמרי בטוח שהתואר היררכיה הכי מתאים להסבר, אבל תחליטו בעצמכם. 

הטענה שלו היא זו: הרצון לביטוי עצמי, אפשרות שלמעשה זמינה לכולם היא מה שסנאפ מאפשרת, כי כל מי שרוצה יכול להצטרף ולייצר תוכן. במקביל, הרצון/יכולת להבליט סמלי סטאטוס (להראות לעולם כמה אנשים הם מגניבים ונהנים...) הוא מה שקורה באינסטגרם 24/7, אפשרות פחות נגישה לכולם, לא ברמת הפלטפורמה אלא ברמת היכולת לבטא וכמובן - לצרוך..., אבל מה שהכי מעניין זה מה שקורה בטיק טוק, שם מדובר על היכולת להציג לעולם כישרון, ואת זה רק קומץ יכולים לעשות באמת.

מצד אחד, אני מבין את בסיס הטענה, כי אכן בעולם שבו שלל ערוצים כלים ואפשרויות דיגיטליות לביטוי עצמי, לרוב התוצאה היא More Of The Same. לבלוט זה אתגר מורכב ועובדה שרובנו מקדישים תשומת לב למי שבולט ברמת המקוריות והיצירתיות שלו. אגב, בביקור שהשתתפתי בו בסין, ביקרנו ב- HQ של Ntes, אחת מחברות ה- Gaming המובילות בסין, שלה יש פעילות מדיה נוספת בתחום המוסיקה ששמה: Netease Musice.

מדובר בפלטפורמה מאוד פופולרית שמאפשרת לאמנים מקומיים אנונימיים להעלות את היצירות שלהם ולקבל פידבק והשמעות. הם הסבירו לנו שמה שנוצר היא מגמה שבה הדאטה של מספר ההשמעות למעשה "סימנה" אמנים בעלי פוטנציאל מסחרי מאוד גבוה, אותם הם היו לוקחים תחת חסותם ומשקיעים באימוני פיתוח קול, עמידה מול קהל ופיתוח מוסיקלי. כך שלמעשה היה מדובר בחממה לכשרונות צעירים לכל דבר. זו דוגמה לפלטפורמה שבה הכישרון הוא שם המשחק.

מצד שני, אפשר לטעון שכל פלטפורמות הסושיאל זמינות לכל מי שרוצה, ובהקשר הזה אפשר גם לדבר על פייסבוק, יו-טיוב, טוויטר ופלטפורמות נוספות. אבל, אם נתייחס לרגע בדיון לאותן דוגמאות שהוא ציין כשם קוד למאפיינים הייחודיים שגם מבדלים בין הפלטפורמות, יש צדק בדבריו. מה דעתכם?  לינק.

0 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com