חומר למחשבה: It's Corona Time


אין ספק שמדובר בתקופה הזויה, שונה וסופר מאתגרת לכולנו. אחד הדברים המטורפים הוא הקצב שבו הכל משתנה, תוך כדי תנועה. אל מול מרחב חוסר הוודאות הגדול, צורך אחד שכן מתחדד בוודאות הוא להתאים עצמנו למציאות חדשה, לחשוב אחרת ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם המצב, בכל החזיתות. אני יודע שזה נאמר לא מעט בשבועות האחרונים, אמירות שקל להגיד וקשה יותר ליישם, אבל כשהמציאות עושה shuffling לכל מה שאנחנו מכירים, אין באמת אפשרות אחרת. בחרתי לשנות קצת את הפורמט הרגיל ופשוט לשתף בדברים מעניינים שנחשפתי אליהם בשבוע החולף, בתקווה להנעים לכם את הזמן, והכי חשוב לשמור על הבריאות. מרחוק זה סביבת העבודה החדשה מיותר לציין שכל תחום העבודה מרחוק הפך לעניין סופר מרכזי. אם חושבים על זה, האנושות כולה חווה בימים אלו את אחד מהניסויים הגדולים ביותר בהיסטוריה שלה: העבודה מרחוק. אין כמעט חברה/מוסד במשק הישראלי ובעולם כולו שלא נערכים באופן אינטנסיבי לנוהל עבודה מהבית. הבעיה במצבים כאלו היא שפתאום "מגלים" שחייבים למצוא תשתיות וכלים טכנולוגיים מתאימים, וכשאני אומר מתאימים הכוונה לכלי שמאפשר חיבור איכותי ומתמשך משולב באפשרות לקולבורציה אפקטיבית של קבוצה בזמן אמת. אם תהיתם מה המשמעות של Z ב- GEN Z.... אין מי שלא דיבר בשבועיים האחרונים על ZOOM, פלטפורמה דיגיטלית לניהול פגישות מרחוק באמצעות אפליקציה, "זוכה" לפריחה חסרת תקדים, עם עליה של מאות אחוזים בהורדת האפליקציה. מנכ"ל החברה הבין מיד את ההזדמנות ובחר בחכמה רבה בעיני לנכס את כובד האחריות ולאפשר לרבים להתחבר ללא תשלום, כולל סיוע אישי שלו למוסדות חינוך וגופים נוספים לפתוח חשבונות באפליקציה. אחד השווקים שהביעו את העניין הרב ביותר ב-ZOOM בתקופה הזו היא דווקא סין, מדינה ושוק שהיסטורית ומסורתית נמנעה עד כמה שניתן מלצרוך ולהתבסס על טכנולוגיות SAAS מערביות, התעניינות שתרמה לעליית שווי המניה של החברה בזמן שכל שאר החברות חוות ירידות חדות. הנה כתבה נוספת ומעולה של ה-ניויורק טיימס על טירוף ה-ZOOM בימים אלו.

אגב, אחת המשמעויות המרכזיות שכולנו נלמד מהחוויה הזו היא, שגם מקצועות ותפקידים שבמצב הרגיל נחשבו ככאלו שחייבים להיות מבוצעים מהמשרד, יכולים להתבצע גם מרחוק...אבל ZOOM היא רק דוגמה אחת. חברות כמו גוגל, סיילספורס וסלאק דוחפות כבר שנים את כלי מחשוב הענן שלהן, ופתאום בין לילה הטכנולוגיות הללו הפכו מ-nice-to-have ל- MUST. איזה תחומים נוספים צפויים להתחזק? אי אפשר שלא להתייחס לאתגר החיבור מרחוק בהקשר לעולם הרפואה, עם אחד מהתחומים החמים ביותר (שלדעתי לאור התקופה רק יהפכו למבוקשים יותר): תחום ה-Telehealth (שירותי בריאות מרחוק). לא בכדי התחום מסומן בראש רשימת התחומים שאלפא בית, חברת האם של גוגל סימנה כבעלות פוטנציאל עסקי עבורה (רשימה מעניינת באופן כללי), וכבר הרחבתי פה בעבר לגבי האספירציות המאוד מסקרנות של אמזון בתחום הזה, בעיקר כדי ליעל ולשפר את שוק שירותי הבריאות בארה"ב (לפי שתכבוש גם את העולם). אגב אמזון, רק השבוע פורסמו ידיעות על תקשורת הדוקה בין הבית הלבן לבין ג'ף בזוס בעצמו. כרגע לא ממש ברור מה טיב הקשר, אפשר להניח שזה קשור למלחמה בקורונה, ימים יגידו. מה שיפה בכל זה בעיני היא הלכידות בין הבית הלבן (ותכלס זה אומר הנשיא טראמפ) לבין בזוס שסומן כמטרה עסקית ורגולטורית בעיני הנשיא, מה שאומר שבשעות משבר יש חיבורים שהם חזקים יותר מיריבויות העבר. מתי יבינו את זה פה בארץ...? אפשר היה לראות עוד לפני משבר הקורונה גם פה בארץ את קופות החולים שמציעות שירותי ייעוץ עם רופאים באמצעות שיחות ווידאו ללא צורך להגעה פיזית לסניף, והנה כתבה מעולה מה- Business Insider המרכזת רשימת חברות Telehealth מעניינות שפועלות בתחום ושכדאי לעקוב אחריהן, כגון: intouchhealthamwell, ו-mdlive. והנה דוגמה מעניינת להאצה של טכנולוגיה מוכרת שייצרה לא מעט באזז סביבה וכעת ייתכן שתוכל להביא המון ערך לקהלים גדולים של אוכלוסיות: מזלט"ים. חברה בשם Matternet פיתחה שירות מבוסס Drones שישרת בתי חולים ומוסדות רפואיים בשילוח המהיר והבטוח של דגימות דם, תוצרי מעבדה, תרופות ועוד.

החברה כבר חברה לשירות הדואר השווייצרית וכן ל- UPS בארה"ב (ואפילו קיבלה שם את אישור ה-FAA לביצוע טיסות מבחן עבור השירות), מהלכים שמייצרים את הקרקע לאישור רגולטורי נרחב יותר, במטרה להרחיב השירותים הללו לשווקים נוספים, מה שצפוי להציע חיסכון אדיר בזמן וגם בעלויות שילוח (סין ודרום קוריאה כבר נעזרות ב-Drones כדי לסייע במיגור וירוס הקורונה). מציע לכם לא לפספס את סרטון ההדגמה של החברה. תחום נוסף שמושפע ישירות מהעובדה שחלקים גדולים מהעולם סגורים בביתים, הוא צריכת התוכן באופן כללי, והמשודר בפרט. במשך שנים, תחרויות ספורט ששודרו ב-LIVE היו מנוע טרפיק וכמובן גם הכנסות עבור שירותי ה- PAY TV. אבל כעת, עם ביטול אירועי ספורט בשילוב איסור התכנסויות המוניות, גם הענף הזה משתנה.

אנליסטים רבים צופים שתחום ה-Online Gaming, תחום שבכל מקרה צומח מאוד בשנים האחרונות צפוי "ליהנות" מצמיחה גבוהה אף יותר. הצפי הוא שאנשים רבים ייקחו חלק פעיל ביותר אירועי Live Gaming (מדובר במשחקים ותחרויות המוניות שנערכות בעזרת חיבור של מספר רב של שחקנים מרחוק דרך מחשבים, ניידים וקונסולות משחקים). חברות כמו Twitch ו-Mixer  הן דוגמאות טובות לפלטפורמות כאלו.  תחום אחר- מזון. משבר הקורונה העלה דרמטית (כ-70%!) את שווי המניה של Blue Apron (חברה שמשווקת קופסאות של חומרי גלם לבישול בבית), זאת לאחר ירידות חדות בשווי בחצי השנה האחרונה. ממליץ לקרוא את הכתבה הזו של פורבס שסוקרת את השינוי.

ואם יש תחום שהקריטיות שלו התחדדה באופן דרמטי בתקופה הזו היא: מחלקות ואגפי שירות הלקוחות. מיותר לציין שגם בתקופה רגילה, מוקדי שירות הלקוחות הם אזורים מאוד משמעותיים בפעילות של כל חברה, צורך שמתחדד בתקופה של סגירת משרדים. אז מה עושים? הנה דוגמה מעולה: חברת LiveOps האמריקאית מציעה מוקד שירות ללא מוקד.

מדובר באאוטסורסינג של נציגי שירות שעובדים על פלטפורמת ענן, מהבית, מכל מקום בעולם. הנציגים בוגרים, מקצועיים ובעלי מוטיבציה גבוהה יותר (הם בוחרים את התחום שבו הם רוצים לעסוק, את הזמן והמקום שבהם יעבדו, ואין מנהל ישיר במובן הקלאסי). מה שבטוח זה שהתקופה תלמד ארגונים ליישם שיטות עבודה של שעת חירום גם בתקופת שגרה, ובמילים אחרות "תלמד" ארגונים להתייעל בצורה דרמטית תוך שינוי תפיסות מסורתיות. לינק. פיננסים בעידן המחובר. הבנקים הגדולים בארץ ובעולם מיהרו להרגיע את הלקוחות לגבי הזמינות שלהם בתקופת המשבר. כשמדובר בבנקים אז נוספים גם הסניפים הפיזיים מה שמגביר את החשש ואי הוודאות אצל הלקוחות (להגיע? לא להגיע? האם פתוח? האם בטוח?), ולכן ענף הפיננסים כולו מבין היום יותר מתמיד את הכוח (ולטענתי גם את הקריטיות) בזמינות של כלים ופלטפורמות דיגיטליות כדי לספק מענה אפקטיבי ללקוחות, בטח בתוקפה שכזו. כלים ופלטפורמות דיגיטליות שמאפשרות ללקוחות לקבל שירות, לצרוך מידע ולבצע פעולות הן משאב קריטי לא רק בתקופת משבר, וכעת ברור יותר מתמיד למה. אגב, לא רק מוסדות פיננסיים מסורתיים מתמודדים עם המצב, צריך לזכור שלא מעט חברות פינטק, חלקן כאלו שנולדו לאחר המשבר של 2008 מעולם לא התמודדו עם משבר כלכלי, וכעת עומדות למבחן, לראשונה. אבל בהקשר שלנו בסיכום הזה, צריכת הפיננסים מרחוק מקבלת משמעות מתקדמת יותר, וכבר אפשר לראות עליה בצריכה של אפליקציות וכלים שמאפשרים גישה נוחה, זמינה ושקופה לניהול הפיננסים. הנה כתבה ממאי האחרון לגבי חברת Square של ג'ק דורסי (המייסד וגם המנכ"ל של טוויטר), שמחזקת את העובדה שבשטח הצרכנים מאמצים כלים בצורה שונה ממה שהיזימים תכננו תחילה, מגמה שיכולה ממש להשפיע על אופי הפעילות של החברה כולה.  ועוד בפיננסים,דוגמה מ-ע-ו-ל-ה לאתגר החינוך הפיננסי במיקוד של מילניאלס. הקרדיט לדוגמה היא של בלה וורוביוב ואני מצטט את הפוסט שלה מפייסבוק בנושא: "...האמפרי יאנג חושב שתוכן בתחום הפיננסי יכול להיות מרתק, מגניב ונגיש גם למילניאלס. זו הייתה אחת הסיבות שהובילו אותו לפתוח ערוץ יוטיוב ובהמשך גם ערוץ טיק טוק שהצליח הרבה מעבר למצופה. הסיבה השנייה שמשכה את יאנג לכיוון הסושיאל היא המקצוע שבו הוא עוסק- יועץ פיננסי המתמחה באיקומרס...".

אקצר פה ורק אדגיש שאתגר החינוך הפיננסי הוא אגוז קשה שמעט מאוד (אם בכלל) הצליחו להתמודד איתו בהצלחה ברחבי העולם. לא חסרות ניסיונות מאוד יצירתיים ברחבי העולם בנושא, אבל בסוף מדובר בתחום שלא בהכרח קשה להסביר אותו, אלא לעורר עניין אצל הצרכנים, לכן הקייס הזה הוא כל כך אפקטיבי לתפיסתי כי מדובר בקהל מאוד מאוד צעיר. הבחור הזה משתמש בפלטפורמת טיק טוק, הטריטוריה הטבעית של קהל היעד שלו כדי להעביר מסרים פיננסיים בשפה שמתאימה למדיום. לינק לדוגמאות.

0 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com