טרנספורמציה או אדפטציה?


בשבועות האחרונים התעוררה (באופן לא מפתיע), שיחה ערה ברחבי הרשת ומחוצה לה לגבי ההשפעה של משבר הקורונה על הטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת של תעשיות וארגונים רבים. האמנם?


חלק טוענים שלא מדובר בטרנספורמציהאמיתית, ושזו טעות לקרוא לה כך, ושצריך לזכור שאימוץ ושימוש נרחב ב-ZOOM (שם קוד) הוא אמצעי, כלי בודד שמסמל טקטיקה ולא אסטרטגיה של פיתוח עסקים דיגיטליים אמיתיים.


במילים אחרות, למרות התחושה שמאפיינת ארגונים ותעשיות רבות בתקופה הזו: תחושה שהמציאות הנחיתה מהר מאוד צרכים חדשים ובעקבותן אימוץ חשיבה חדשה על הערך שכלים דיגיטליים יכולים לספק, המהות האמיתית של טרנספורמציה באמצעות דיגיטל לא שונה מלפני המשבר, ושכדי לייצר טרנספורמציה אמיתית נדרש הרבה יותר, החל מחזון והגדרה של המטרות והאסטרטגיה העסקית, דרך שינוי תהליכי העבודה ובניית פרופיל האנשים שיכולים להוביל את השינוי, ועד הסטה של המשאבים הנדרשים, גם אם הם דלים יותר בתקופה הזו.


אחרים מסתכלים על המצב בצורה קצת שונה, ואומרים שגם אחרי המשבר, הדברים לא יחזרו להיות מה שהיו.בעיני, אחד השינויים המשמעותיים שקורים כרגע הוא, שהאסימונים נופלים מהר יותר. הכוונה היא שבארגונים רבים מנהלים ועובדים מבינים שאפשר וצריך אחרת: רזה יותר, גמיש יותר, יצירתי יותר, מעמיק יותר, לעשות יותר עם פחות.


תחשבו על זה:תפיסות ישנות לגבי מה אפשרי או לא אפשרי (החל מעבודה מרחוק, פגישות, שינוי מודלים עסקיים ועוד) מקבלות סיבוב מהיר במטרה להתאים למציאות החדשה.


אם עד לפני המשבר נערכות שיחות הנהלה על "האם כדאי לעבור לענן?", יתחלפו ל: 100% ענן, אם עד לפני המשבר תהליך קבלת הייעוץ וההחלטות מוסגרו לפונקציות ספציפיות, להערכתי אחרי המשבר תהיה פתיחות גדולה בהרבה כי בשורה התחתונה, לאף אחד אין בעלות על הרעיון הגדול (או הקטן) שיכול להביא אימפקט אמיתי לעסק (אמירה וותיקה שלדעתי תקבל חיזוק לאור המשבר), והכי חשוב (וזו תובנה שהגעתי אליה בעקבות פוסט שפרסמתי לגבי zoom, כלי שרחוק מלהיות מושלם אבל בסוף הוא פשוט, ופשוט עובד...): אם לפני המשבר כל נושא - User Experience היה Nice To Have, לדעתי החשיבות שלה כעת תזכה לקדמת הבמה, כשמנהלים יבינו את הקריטיות של חווית הלקוח, הן עבור עובדים והם עבור הלקוחות לפני הרבה דברים אחרים. 


וה-נקודה החשובה, לדעתי:כולנו גם צרכנים של שירותים ומוצרים. מי שעד עכשיו נמנע מצריכה של שירותים דיגיטליים, או שאמר שבחלק מהמצבים הוא מעדיף חוויה אנלוגית, או שהוא לא רואה איך הדיגיטל באמת מייצר אימפקט, מבין כעת שכן אפשר אחרת, ושיש יתרונות באלטרנטיבה ובעיקר שעכשיו שהעולם כולו טעם מהיתרונות של תפיסת ה"מרחוק" יהיה קשה לחזור אחורה.


זה לא אומר שכל צורת תקשורת ועבודה שהתרגלנו אליה במשבר הנוכחי ילוו אותנו גם אחרי, אבל רוח התקופה תשפיע לדעתי על כולנו בהסתכלות קדימה.


אבל, וזה אבל חשוב:דיברתי עם לא מעט אנשים בתקופה הזו שמעבירים ביקורת על בנקים, קמעונאים ועסקים שטוענים שהם "ביחד איתנו" בתקופה הזו. חלקם עושים עבודה מעולה, אחרים, כמו בזמן שגרה,תקועים בסיסמאות...אחרי המשבר צרכנים יזכרו את הגופים שעזרו וייצרו ערך אמיתי. מי שיפיק מהשינוי והתובנות שהוא מייצר שינוי אמיתי עם הסתכלות קדימה, יהיה זה שיתאים עצמו לאתגרים עתידיים, שעוד יבואו. 


למי שמעוניין, כתבה קצרה אבל מעניינת בדיוק על הנושא הזה.לינק.

57 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com