כיצד ענף הפינטק יראה בשנים הבאות?

ענף הפינטק התבסס וצמח בעיקר במהלך עשר השנים האחרונות (מ-2 מיליארד דולר של venture capital ב-2010 עד לכ-50 מיליארד דולר ב-2018, ותוספת של בין 20-30 מיליארד נוספים עם תחילת 2020). 


במהלך התקופה הארוכה הזו, שלל תחזיות והערכות לגבי השפעת הפינטק נזרקו לאויר העולם: הפינטקים ימוטטו את הבנקים (ואחרי זה את חברות הביטוח ובתי ההשקעות), אחרי זה השתנה לתפיסה של שיתוף פעולה בין הבנקים לבין הפינקטים (Fintegration), דרך זה שהבנקים ירכשו בהיקפים גדולים חברות פינטק כדי להפוך אותן לזרוע הדיגיטל הפנימי ובעיקר להשתיק את הרעש שהתחרות הנישתית מייצרת, ועד הערכות שחברות הטכנולוגיה הגדולות יהפכו בעצמן לבנקים ויציעו אלטרנטיבה חכמה, אישית וזולה יותר לשירותים הפיננסיים המסורתיים (האם אמזון תהפוך לבנק?).


 קראנו גם על האספירציות של פייסבוק להשיק את ליברה, המטבע הדיגיטלי שלה, ואת Facebook Pay, שירות תשלומים דיגיטליים שיחבר את כל "קבוצת פייסבוק"; אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר.


בפועל, תחום הפינטק היה ועדיין נחשב למחולק וקטגוריאלי מאוד (חלוקה לתשלומים, ביטוח, ניהול השקעות, חיסכון וכו'), כשהמיקוד המרכזי של רובן הוא חווית לקוח משופרת, אלטרנטיבה נוחה ועדכנית יותר למוסדות המסורתיים, ועדיין: מיקוד בתחום מאוד ספציפי, למרות ניסיונות של השנה-שנתיים אחרונות לעשות UNBUNDLING לשירותים הפיננסיים (רובין הוד האמריקאי התחיל כרובו אדוייזור וניסה להשיק חשבונות עו"ש ואז חזר בו).


אז מה בכל זאת יאפיין את ענף הפינטק בשנים הבאות?


1. ניידות: בדומה למעבר בין מפעילי סלולר, חלק מהפינטקים יעברו ל"מאחורי הקלעים" ויתמקדו ביכולת מעבר נוחה ופשוטה בין שירותים פיננסיים. בדומה לקונספט של אתר "נתק" הישראלי שמאפשר בקלות להתנתק ולעבור בין ספקי תקשורת. 2. "קומודוטציה של שירותים פיננסיים": הזמינות און ליין יאפשרו לקהל גדול יותר של צרכנים לאמץ שירותים פיננסיים שעד עתה עדיין נחשבו נחלת סגמנט ספציפי (ראו ערך ניהול תיקי השקעות, מגמה שהתחילה ותתחזק בשנים הבאות ותזלוג לשירותים נוספים).


3. פלטפורמות פיננסים 360: מגמה מאוד חזקה שאמורה לתת מענה בדיוק למציאות שתיארתי קודם לכן: בסוף הצרכן רוצה להתנהל מול ממשק אחד, שירכז עבורו את השירותים הפיננסיים, לכן יקומו פלטפורמות סטייל MINT שירכזו ויעשו לו סדר אישי בפיננסים. הערכים המרכזיים: נוחות, פשטות, שקיפות, פרסונליות. 


4. מעבר למצב של "טייס אוטומטי": עם/בלי חיבור ישיר לסעיף הקודם, הרבה שירותים פיננסיים יציעו ללקוחות שירות וערך שמבוססים על הנחת היסוד שרוב הציבור לא מבין ולא רוצה להבין בפיננסים. לכן, שירותים חדשים יעשו Out Source לצורך הניהולי של הפיננסים ויערבו את הלקוח רק כשצריך. כדי להגיע לזה פלטפורמות וכלי פינטק חייבים לייצר רמת אמון מאוד גבוהה אצל הלקוחות, עם זיקוק משמעותי של הערך האישי. 


5. תפיסת ה- Embedded fintech. זו אולי אחת התחזיות המעניינות ביותר, לדעתי האישית: מדובר על שירותים פיננסיים שמשולבים בתוך שירותים צרכניים אחרים, ואמורים לפגוש אותם בדיוק בצומת ההחלטה/רלוונטיות של הצרכן. למשל: נמצאים באתר תיירות ורוצים להזמין חופשה? הצעה למימון החופשה ע"י לקיחת אשראי בלחיצת כפתור. קונים בסופר? שירות יעגל למעלה את הסכום ויפקיד את ההפרש לטובת חיסכון. קונים רכב? חלק מהעסקה תכלול מימון לרכב וגם פוליסת ביטוח במכה אחת.  מגמות ושינויים שצפויים להיות קטליזטורים למגמות הנ"ל: ה- Open Banking וה- Open API'S, כלים ותפיסות שיאפשרו לחברות פיננסיות כמו גם גופים עסקיים אחרים להיות מאוד יצירתיים עם חיבורים בין הגופים על בסיס הדאטה של הלקוחות. כמובן שיישום התפיסה ויצירת אותם חיבורים מייצרת גם אתגרים משמעותיים בצד של אבטחת המידע, במיוחד לאור הפגיעה המשמעותית שהעולם חווה בהקשר של פרטיות ואבטחת מידע (ראו את מקרה קיימברידג' אנליטיקס של פייסבוק). מה שבטוח זה שאנחנו צפויים לראות את הגל החדש של ענף הפינטק שבדומה לענפים אחרים יחווה התבגרות משמעותית שלו עצמו כמו גם התבגרות והבשלה אמיתיים הן של השותפים העסקיים (הגופים הפיננסיים), והן של הלקוחות עצמם.

12 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com