© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com

מה מנכ"לים מפספסים לגבי הנהגה עיצובית



מחקרים רבים כבר הוכיחו כיצד עיצוב תורם לשורת הרווח. אפשר לראות אין סוף דוגמאות לכך, החל מאפל שלדעתי הגדירה את המושג עיצוב בעולם הטכנולוגי, דרך המכוניות של טסלה ועד מארזים חכמים של מוצרים בסיסיים שקונים בסופר. מיקוד אמיתי בצרכי הלקוחות ופשטות הם הדבר המורכב ביותר לעשות אבל מצד שני, לקוחות מוכנים לשלם יותר עבור פשטות, נוחות ושקיפות. חשוב לי בשלב הזה גם להתייחס למה זה אומר עיצוב: הכוונה היא לא רק העיצוב הגרפי או עיצוב המוצר (אלו התוצרים), אלא לתהליכי המחשבה והעבודה שארגונים מייצרים, ויותר מכך, כיצד האסטרטגיה העסקית שלהם נבנית על בסיס תפיסה עיצובית, כזו שאמורה לענות על צרכי הלקוחות, ולפעמים אפילו לעורר/לייצר אותם יש מאין. על בסיס התובנה הזו, בשנים האחרונות חל שינוי מהותי באופן שבו ארגונים תופסים את התפקיד והמשקל של העיצוב בעשייה העסקית: הנהלות בכירות ביותר מ-100 ארגונים מובילים ברחבי העולם משלבות תפקידים בכירים של הובלה עיצובית בשולחן ההנהלה (יש שקוראים לזה אפילו Chief Design Officer, למרות שהטייטל פחות משנה, אלא המהות). אבל הבעיה שהתעוררה היא: רוב המנכ"לים/הנהלות לא ממש יודעים להגיד מה תפקיד העיצוב בארגון שלהם. מחקר ענק של מקינזי ראיין 100 מנכ"לים ו-200 senior design leaders בכ-1,700 ארגונים במטרה לבחון את הסוגיה. המחקר מצא שכשני שליש מהמנכ"לים לא ידעו להגדיר במדויק את התפקיד ותחום האחריות של מוביל/ת העיצוב בחברה, גם אם שולבו בשולחן ההנהלה. ברוב הארגונים יודעים להגיד על מה מנהל/ת המכירות אחראים, כך גם סמנכ"ל/ית השיווק/IT, אבל דווקא כשמדובר ב-senior design leader, ההגדרה הופכת עמומה ואפילו ברמת הטרמינולוגיה הפנים ארגונית, היא לרוב מובילה להתייחסות לצבעים ולתוצרים הפלסטיים של העיצוב. כמובן שלא זו כוונת המשורר, ואם נחזור שוב לשורת הפתיחה: הטמעה של תפיסה עיצובית תורמת לשורת הרווח בכ-32%, עובדה שאין מנכ"ל והנהלה שיתעלמו ממנה. המשמעות היא, שהאתגר האמיתי הוא הטמעה אפקטיבית של התפיסה עיצובית בתוך תהליכי העבודה, הגדרת תפקיד ברור של ה- senior design leader ומתן סמכויות מתאימות. אותי באופן אישי הסוגיה הזו מרתקת, בגלל שאני מאוד מאמין בה. אם הנושא מעורר מחשבות והשראה גם אצלכם, הנה כתבה ב- Fast Company והנה המחקר של מקינזי בנושא. One More Thing... אני יודע שזה קצת צ'יזי לצטט את סטיב ג'ובס, אבל לפעמים זה פשוט מתבקש, בטח בהקשר של הובלה עיצובית. השנה היא 1997, ג'ובס מציג בפני עובדי אפל את אחד מהקמפיינים האייקונים בהיסטוריה: Think Different, קמפיין שנועד להוקיר את אלו שבאמת שינו את העולם. שימו לב להקדמה שמתבססת על הדגשת ערכי הליבה האמיתיים של החברה, אותם ערכים שלא הרבה שנים אחרי יובילו את אפל להפוך למעצמה טכנולוגית, כזו שהמוצרים והעשייה שלה באמת יוצאים מתפיסה עיצובית. לינק.

11 צפיות