שינוי הוא הקבוע האמיתי


ארגונים רבים חווים (במיוחד בשנים האחרונות) שינויים רוחביים במסגרת תהליכי הטרנספורמציה שלהם. ראשית, הם שומעים לא מעט על "סכנות" ואיומים מצד טכנולוגיות משבשות (הכוונה לטכנולוגיות בעלות פוטנציאל לעצב ולארגן מחדש תהליכי עבודה, לשנות ממשקים וכו'), טכנולוגיות כגון AI (אינטליגנציה מלאכותית), מכונות שיודעות ללמוד בעצמן ועוד.

בנוסף, ארגונים רבים נחשפים יותר ויותר לתחזיות שצופות שאלפי משרות ייעלמו בגלל תהליכי אוטומציה, שכן משימות ותפקידים שמתאפיינים בחזרתיות גבוהה, מונוטוניות, ניתנות להחלפה בקלות יחסית על ידי תוכנה או רובוט שיכול לעבוד 24/7, ללא הפסקות קפה/סיגריה וללא וועד עובדים. מיותר לציין ששיחות מהסוג הזה נוטות להלחיץ לא מעט אנשים שחוששים מהעתיד ומשינויים בסדר גודל כזה.

עובדים בארגונים רבים חשים גם בשינויים פיזיים במסדרונות, למשל עובדים מסוג חדש (בעיקר צעירים) שמשתלבים בארגון ומביאים איתם רוח, שפה ונורמות חדשים, עד רמת הלבוש שהופך לפחות ופחות רשמי, (גם אם זה לא יום חמישי). בארגונים רבים, בעיקר במסורתיים, גדולים ומבוססים, ה"דור הישן" של העובדים בנה לעצמו תפיסה לאורך השנים שמקום העבודה הוא לכל החיים, שיש קביעות, ביטחון. אבל, גם זה משתנה, כי גם ארגונים מסורתיים, כאלו שנחשבים למוסדות בתחומם משתנים ומעצבים עצמם סביב המציאות החדשה והאתגרים שהיא מביאה איתה.

חלק מהשינוי נובע מדיגיטציה ואוטומציה, טכנולוגיות חדשות שלבסוף מייתרות תפקידים מסוימים (אבל, למען ההוגנות, מייצרות תפקידים חדשים ומעניינים, תפקידים שמשקפים את השינוי התפיסתי הפונדמנטלי שארגונים רבים עוברים). אבלחלק אחר מהשינוי בא לידי ביטוי בבניה מחדש של המבנה הארגוני, למשל בניית יחידות עסקיות חדשות שתפקידן להתמקד באתגרים חדשים, כאלו שבעבר לא היו בכלל קיימים, או איחוד של יחידות אחרות למען ההתייעלות. 

אפשר להשליך את הנקודות והשינויים הללו למגוון רחב של תעשיות, הן מתאימות כמעט לכל ענף במשק, ולכן הכותרת למעלה: "השינוי הוא הקבוע האמיתי", כי לא משנה באיזו תעשייה אתם עובדים, ולא משנה כמה אתם חושבים שהארגון שלכם מתקדם, המציאות מציבה אתגרים חדשים כל הזמן. 

גורם משפיע נוסף שמשותף לדעתי לכל תעשייה (אפילו אם חלק גדול מהן עדיין לא הפנימו את החשיבות שלה), היא המעבר מתפיסת המיקוד במוצרים אל תפיסת המיקוד בלקוחות. אתגר הערך הוא ממזמן לא רק Nice to have, אלא Must Have. תפיסת הלקוח והערך סביבו "נולדו" בעיקר בחברות הטכנולוגיה ומחלחלות לתעשיות המסורתיות שמבינות שהציפייה והסטנדרטים של הלקוחות השתנו, וממוקמות גבוה יותר, ולכן כדי להישאר רלוונטיות (שלא לומר, להוביל את תחומן), עליהן להתאים עצמן למציאות החדשה. 

לדעתי השינוי הספציפי הזה הוא אחד מהקטליזטורים המשמעותיים ביותר שגורמים לשינוי תפיסתי ואסטרטגי בארגונים רבים. אבל, וזו הנקודה הקריטית, ארגונים נבדלים האחד מהשני בהתאם למידת ההבנה של הצורך הזה, ובהתאמה לפי מידת היכולת ליישם שינוי במסגרת שיטות עבודה חדשות. זה מתחבר לספר "מי הזיז אתה הגבינה שלי?", משל לארגונים ולעובדים שהיו רגילים במשך שנים רבות שהגבינה תחכה להם מחוץ לדלת המשרד.

אבל, המציאות המשתנה מזיזה את הגבינה בקצב הולך וגדל, מה שאומר שהצורך וכמובן אתגר החיפוש שלו -חייבים לגרום לארגונים לייצר תרבות של יצירתיות עסקית, פתיחות לביצוע ניסיונות, לשאוף לאמץ גם טכנולוגיות חדשות ולהסתכל על האתגרים וההזדמנויות מסביב בגישה מאמצת ואמיצה יותר. 

1 צפיות

© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com