© 2023 by Annabelle. Proudly created with Wix.com

תובנות מהרצאה של כריסטופר צ'פמן, מנהל החדשנות של דיסני

השבוע יצא לי לשמוע הרצאה של כריסטופר צ'פמן, מנהל החדשנות של דיסני. הוא תיאר בהרצאה את התהליך שהחברה עוברת מאז היווסדה בשנת 1923 ועד היום, וכיצד היא מעודדת ומטפחת תרבות פנים ארגונית של חשיבה יצירתית ועדכנית, בעיקר כדי להמשיך ולהישאר רלוונטית בעידן הדיגיטלי.

דיסני, מעבר להיותה מותג-על ברמה הבינלאומית, היא דוגמה לגוף וותיק שדואג לאתגר את עצמו לעמוד בקצב השינויים ולפעמים אפילו לייצר ולהוביל אותם, במציאות שמשתנה באופן קבוע. הנה סיפור קצר שמסכם את המסר כולו:

בדיסני, בדומה לארגונים וותיקים נוספים, נוצרת נטייה טבעית של אנשים לחשוב על ההישרדות של עצמם (Preservation mode) במקום על החברה ופעילותה העסקית, בעיקר כשמדובר בלקיחת סיכונים והתחדשות ארגונית. כפועל יוצא, אנשים נוטים שלא להיכנס לדיונים (שלא לדבר על עימותים) שכוללים שיחה פתוחה ואפקטיבית שיכולה להוביל לשינוי. במקום זאת, הם נוטים להסתגר בעצמם במטרה לשמור על השקט היחסי ובעיקר על הסטאטוס קוו, מבלי לעורר עניין או דיאלוג. ברור לכולנו שמציאות כזו הורגת כל סיכוי לחדשנות וליצירתיות, במיוחד בחברה כמו דיסני שמילים כמו "קסם", "יצירתיות" ואפילו "חלומות" מתקשרות אליה מהיום הראשון. 

מציאות כזו בעייתית עוד יותר, במיוחד בחברה כמו דיסני, כי בכל ארגון ישנם העובדים האלו שהם מלאי תשוקה ואנרגיות, הם מחויבים לעבודתם ולמטרות הארגוניות ומלאים גם ברעיונות חדשים ויצירתיים. ברגע שתרבות ארגונית שמרנית מדכאת יוזמות חדשניות, היא לא רק מונעת את האפשרות לאותם רעיונות לצוף למעלה, אלא גם מחזקת מסר ברור לאותם עובדים - חפשו חברות אחרות שכן יאפשרו לכם לבטא את עצמכם ואת היצירתיות שלכם.

וזה בדיוק מה שקרה עם עובד של דיסני, שמאוד התעניין בתחום סרטי האנימציה מבוססי המחשב וחיפש לקדם את המחקר שלו בתחום, במסגרת העבודה. בסופו של דבר הוא פוטר מעבודתו כיוון שדיסני לא האמינה באותו הזמן בטכנולוגיה. הוא כאמור פרש מהחברה, היה ממקימי התשתית העסקית שהפכה עם השנים לחברת Pixar, שנרכשה בהמשך בחזרה ע"י דיסני עצמה במיליארדי דולרים. והשאר - היסטוריה

צ'פמן המשיך וסיפר בהרחבה על תהליך מורכב של עיצוב מחדש של התרבות הארגונית, או יותר נכון - תהליך שנועד להחזיר אותם לערכי הבסיס שעליהן הוקמה החברה, והנה סיפור קטן אבל משמעותי נוסף: וולט דיסני ישב יום אחד על ספסל ליד גן שעשועים, ובזמן שהבנות שלו נהנו מהמתקנים הוא חשב לעצמו: מדוע גני השעשועים והמתקנים מיועדים רק לילדים, ולמה מבוגרים בונים לעצמם תפיסה לפיה הם מבוגרים מידי כדי ליהנות מהכיף שאותם מתקנים מייצרים בעיני ילדים?...זה הוליד את המוטו המקורי של דיסני: "Better Together". במילים אחרות: מה שמתאים לילדים, מתאים גם למבוגרים, ומה שחשוב הוא החוויה שהמשפחה חווה אותה יחד.

אחת הדוגמאות המרגשות ביותר היא שילוב עובדים הלבושים כגיבורי הסרטים של דיסני, שגם יודעים לדבר בשפת הסימנים. צ'מפן הציג ווידאו של משפחה שביקרה בדיסני וולרד באורלנדו, והודות לאותם עובדים מחופשים, הילדה ומשפחתה חוו את הפארק וכל הקסם שבו יחד, באופן ייחודי וחדש, מבלי להרגיש שהם מפספסים משהו. שימו לב שלא מדובר פה על טכנולוגיה מתקדמת או חדשנית, אלא על יישום ותרגום מושלם של ערך ותפיסה ארגונית למציאות בשטח עבור הלקוחות. מדהים

1 צפיות